Blog

Examenvoorbereiding met peer-to-peer studiegroepen

Door: Valentijn Brandt | Gepubliceerd op: 28-04-2023

Peer-to-peer-studiegroepen als examenvoorbereiding

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten goed voor te bereiden op examens. Naast het geven van lessen en huiswerkopdrachten, zijn er andere manieren waarop jij leerlingen of studenten kunt helpen zich voor te bereiden op deze uitdagende periode. Een van die manieren is door middel van peer-to-peer studiegroepen. In dit artikel bespreken we waarom peer-to-peer studiegroepen een geweldige manier van examenvoorbereiding is en geven we tips voor het opzetten van effectieve studiegroepen en suggesties voor studiegroepactiviteiten.

Waarom zijn peer-to-peer studiegroepen effectief?

Het vormen van peer-to-peer studiegroepen kan leerlingen/studenten helpen zich beter voor te bereiden op examens. Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen studenten en leerlingen hun begrip van de stof vergroten. Dit komt doordat ze tijdens de studiegroepen verschillende perspectieven en manieren van denken tegenkomen. Hierdoor worden ze aangemoedigd om de stof op verschillende manieren te bekijken en te begrijpen. Bovendien kan de steun die ze van elkaar krijgen helpen om stress te verminderen en hun zelfvertrouwen te vergroten.

Tips voor het opzetten van effectieve studiegroepen

Het opzetten van een effectieve studiegroep kan een uitdaging zijn, maar het is de moeite waard. Hier zijn enkele tips om leerlingen/studenten te helpen bij het opzetten van een succesvolle studiegroep:

  • Stel duidelijke doelen: zorg ervoor dat de leerlingen of studenten een duidelijk doel hebben voor de studiegroep en dat iedereen begrijpt wat er van hen wordt verwacht.
  • Kies de juiste groepsgrootte: de grootte van de studiegroep moet worden afgestemd op de behoeften en het niveau van de leerlingen of studentenen. Over het algemeen geldt dat kleinere groepen effectiever zijn dan grotere groepen.
  • Plan regelmatig bijeenkomsten zodat studenten en leerlingen voldoende tijd hebben om zich voor te bereiden op de bijeenkomsten en de stof te begrijpen.
  • Gebruik de juiste tools: er zijn verschillende online tools beschikbaar die leerlingen en studenten kunnen helpen bij het samenwerken, zoals Google Docs en Zoom.

Suggesties voor studiegroepactiviteiten

Als docent kun jij jouw leerlingen/studenten suggesties geven voor studiegroepactiviteiten. Hier zijn enkele suggesties:

  • Flashcards maken: leerlingen/studenten kunnen samen flashcards maken met belangrijke begrippen en definities.
  • Quizzen maken: leerlingen/studenten kunnen quizzen maken en deze aan elkaar presenteren om hun kennis te testen.
  • Problemen oplossen: leerlingen/studenten kunnen samen problemen oplossen en hun aanpak bespreken.
  • Discussies voeren: leerlingen/studenten kunnen discussies voeren over de stof en verschillende perspectieven bespreken.

Peer-to-peer in de praktijk

– Bekijk hier hoe peer-to-peer werkt in de praktijk van een VO school

– Bekijk hier hoe peer-to-peer werkt in de praktijk van een MBO school

Lees ook onze vorige blogs over het examen: Hoe feedback helpt bij examenvoorbereiding en Hoe inspireer jij als docent jouw leerlingen of studenten?

Valentijn Brandt
Auteur
Studeerde Fotografie in Den Haag en Sociologie in Nijmegen. Hier schrijft hij over HR strategie en ontwikkelingen in het MBO en VO onderwijs. Valentijn Brandt (Amsterdam, 1981) is vader van twee schoolgaande kinderen.
Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo