Actualiteit, AI en duurzaamheid: dit zien leerlingen graag terug in de les
Wat vinden leerlingen belangrijk als het gaat om onderwijsvernieuwing? Onderzoeksbureau Young Works...
Lees meer
Kan je effectiever lesgeven met ICT en andere technologie? Per 1 januari verdwenen mobieltjes uit de klas. Toch is Whatsapp niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het is een handig gereedschap, ondersteunend aan het bereiken van een specifiek doel: contact met bepaalde mensen, zonder te hoeven bellen! Zo is het ook met ICT in het onderwijs.
Moderne media kunnen bijdragen aan wat jij probeert te bereiken in de klas. Hoe dan? Daarover gaat het komende webinar. Wil jij jouw didactische ‘gereedschapskist’ groter maken? Doe met ons mee.
We onderscheiden in ICT drie domeinen:
In het webinar van aanstaande maandag gaat het uitsluitend om de toepassing van ICT in het domein ‘leren’. Dus staat de vraag centraal: welke tools helpen jou lesgeven of helpen leerlingen/studenten leren?
Velen van ons voelen verlegenheid (of weerstand) bij de inzet van moderne media en ICT in het onderwijs. We kozen immers niet voor ‘mensenwerk’ op basis van een voorliefde voor eentjes en nulletjes. Bovendien is de didactische waarde van experimenteren met een ‘nieuw tooltje’ vaak beperkt. Denkend vanuit de toegevoegde waarde voor jouw didactiek (niet vanuit de techniek) kom je tot effectieve inzet van technologie in het onderwijs.
En dat het bovendien een kwestie is van de juiste keuzes maken qua gereedschap, want anders komt de boodschap sowieso niet over bij de ontvanger. Dit ontlokte de Canadese mediafilosoof Marshall McLuhan al in de vorige eeuw de bekende uitspraak ‘the medium is the message’. Waarmee hij bedoelde dat het gebruik van een bepaald medium op zichzelf al nieuwswaarde heeft, en dat dit nieuwsfeit de inhoudelijke boodschap kan overstemmen. ‘Meester Bert zit op Insta!!’ Ja okee, maar waarom? Wat doet hij daar?
Ook bedoelde McLuhan dat het karakter van het gekozen medium ‘doorklinkt’ in de wijze waarop de inhoudelijke boodschap daadwerkelijk begrepen wordt door de kijker/luisteraar (leerling/student). Remco Machielse legt het uit. Email heeft per definitie minder urgentie dan bellen. Een brief weegt zwaarder dan een appje. Bijna alle televisie wordt vanzelf ‘entertainment’. Het gaat er dus om dat je niet zomaar elk medium inzet, maar je gereedschap bewust kiest. Zeker in de bijzondere context van het onderwijs.
Jouw leerlingen pikken nieuwe dingen sneller op dan jij. Zij groeien op in een wereld waarin schermen centraal staan. Voor jou is de waarde van digitale dingen niet altijd direct duidelijk. Dit komt mogelijk doordat je die waarde aantreft verspreid over verschillende niveaus. ICT kan het onderwijs op verschillende manieren krachtiger maken door:
Zo kan de inzet van moderne media bijdragen aan het doel dat docenten willen bereiken met individuele of groepen leerlingen. Het vraagt dus vooral om een doordachte en gematigde toepassing in de bestaande context van leven en leren. Juist daarom is het waardevol om zin en onzin in ICT te leren scheiden in het webinar. En leren over concrete toepassingen gericht op het versterken van de didactische werkwijze van jou als docent.
Het webinar over Lesgeven met ICT is al geweest. De agenda voor webinars vind je hier.
Benieuwd naar tools en apps om jouw les te versterken? We hebben een serie artikelen met dit onderwerp!
Lees deel 1 ➜
Lees deel 2 ➜
Lees deel 3 ➜
Lees deel 4 ➜
Wat vinden leerlingen belangrijk als het gaat om onderwijsvernieuwing? Onderzoeksbureau Young Works...
Lees meer
Rotterdam is echt zijn stad: Ahad Khan, accountmanager van regio Zuidwest, kwam als dertienjarige...
Lees meer