
Clyde Motman: ‘In de klas draait het om eerlijkheid en vertrouwen’
Clyde Motman is de onderwijsprofessional van de maand september.Goed docentschap is volgens hem...
Lees meer
Ken je dat gevoel? De vakantie is bijna voorbij, langzaam maar zeker bereid je jezelf voor op een fris en nieuw schooljaar. Even rustig landen, weer wennen aan je werkomgeving, je collega’s en niet te vergeten: de werkdruk. Vooral het leren omgaan met die werkdruk gedurende het schooljaar is belangrijk om klachten zoals burn-out en fysieke overbelasting te voorkomen. Een goede werk-privébalans helpt hierbij om de efficiëntie en kwaliteit hoog te houden. In dit artikel geven we handvatten hoe je zorgt voor een goede werk-privébalans.
In de 19e en 20e eeuw, tijdens en na de industriële revolutie, werd werk steeds meer gescheiden van thuis. Mensen maakten lange dagen in fabrieken, waardoor vakbonden streden voor duidelijke grenzen. Zo ontstond de achturige werkdag, die zorgde voor een duidelijke scheiding tussen werk en privé.
Door de opkomst van hybride werken en digitalisering zijn die grenzen steeds vager geworden. Hiermee verdween de fysieke afstand tussen werk en thuis en daarmee ook de mentale afbakening. De behoefte aan balans groeide juist, maar werd tegelijkertijd moeilijker te realiseren. Dankzij laptops, tablets en smartphones zijn we immers altijd en overal bereikbaar.
In het onderwijs is die vervaging extra voelbaar. Je brengt altijd jezelf mee. Het is altijd persoonlijk, zeker wanneer je werkt met mensen. Je raakt emotioneel betrokken bij leerlingen of studenten en het is vaak jouw aanwezigheid, niet de methode of de strategie, die het verschil maakt. Daarom is balans in het onderwijs geen vast doel dat je bereikt, maar een vaardigheid die je steeds opnieuw ontwikkelt.
Systeemdruk, hoge verwachtingen, volle roosters en het lerarentekort maken het in het onderwijs extra lastig om een gezonde werk-privébalans te behouden. Wanneer die werk-privébalans verstoord raakt kost dat motivatie en energie, waardoor het moeilijker wordt om kwalitatief en efficiënt les te geven. Dat heeft directe invloed op de sociale en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen en studenten.
Een structureel probleem in het onderwijs is het bijna vanzelfsprekende onbetaald overwerken. Voor het nakijken van toetsen bestaan allerlei digitale middelen. Maar wanneer die niet (of minder goed) werken, bijvoorbeeld bij open vragen, zou het rooster voldoende ruimte moeten bieden om het werk binnen werktijd gedaan te krijgen.
Aangezien werk en privé in het onderwijs vaak in elkaar overlopen, vraagt balans voortdurend om afstemming. Zo kunnen je energie, je klas, je thuissituatie en je werkdruk per week verschillen. Balans is daarom geen vast doel dat je één keer bereikt, maar een vaardigheid waarbij je steeds opnieuw keuzes maakt: Wat kan ik nu doen? Waar zeg ik nee tegen? Wat heeft prioriteit?
Het onderwijs is een dynamische sector. Docenten krijgen te maken met steeds meer taken, zoals lesvoorbereiding, administratieve werkzaamheden en oudergesprekken. Daarnaast verandert het onderwijslandschap door kritische en mondige studenten en leerlingen. Deze factoren kunnen leiden tot een verstoorde werk-privébalans, waardoor je jezelf sneller wilt beschermen tegen een burn-out.
Een mogelijke reactie hierop is quiet-quitting: het idee dat je op je werk doet wat moet gebeuren. Niet meer en niet minder. Dit is vaak geen teken van onwil, maar een reactie op structurele overbelasting. Het is een manier om energie te behouden in een systeem waarin extra inzet wordt verwacht, maar zelden erkend of beloond wordt. Lees meer over hoe je werkgeluk in het onderwijs creëert.
Vooral jongere docenten zijn hier gevoelig voor. Zij missen vaak ondersteuning en duidelijkheid over waar hun grenzen liggen. Uit cijfers van leraar24.nl blijkt dat ongeveer 9 procent van de bevoegde beginnende leraren binnen drie jaar het onderwijs verlaat. En dat is zorgelijk, want goed onderwijs draait steeds meer om samenwerking en dat lukt alleen als er ruimte, vertrouwen en balans is.
Balans is geen eindpunt, maar een vaardigheid. Bewaak je balans bewust, blijf betrokken én zorg goed voor jezelf. Dit vraagt om regelmatig kiezen, aanvoelen en reflecteren. Zelfkennis is essentieel voor duurzame inzetbaarheid. Deze tips helpen je op weg:
1. Stel duidelijke werktijden vast en bewaak ze
Plan bewust wanneer je werkt en wanneer je vrij bent. Zet meldingen van schoolapps na werktijd uit en zorg dat je vrije tijd ook echt vrij blijft. Een duidelijke scheiding tussen werk en privé geeft je de ruimte om op te laden.
2. Signaleer op tijd wat schuurt
Merk je dat je minder betrokken bent of vooral op routine draait? Wacht niet tot het je opbreekt. Bespreek dit met een collega of leidinggevende. Samen kun je kleine aanpassingen doen die een groot verschil maken.
3. Herken wat energie geeft en wat energie kost
Vraag jezelf regelmatig af: “Wat in mijn werk kost me energie en wat geeft me voldoening?” Door hier bewust op te sturen, houd je balans. Denk aan taken ruilen, duidelijke grenzen stellen of juist meer doen van wat je plezier geeft.
4. Wees zuinig op elkaar
Onderwijs is teamwork. Houd oog voor collega’s, zeker voor jongere of startende docenten die nog zoeken naar hun balans. Een kort gesprek, samen nakijken of lesmateriaal delen kan al een wereld van verschil maken.
Bij Metafoor Onderwijs weten we: goed onderwijs begint bij mensen die stevig in hun schoenen staan. Wij denken graag met je mee over wat je nodig hebt, van loopbaanadvies tot een nieuwe opdracht of gewoon even sparren. Wij staan naast je!
Zet vandaag de stap naar meer grip op je werk. Plan een vrijblijvend loopbaangesprek.
Clyde Motman is de onderwijsprofessional van de maand september.Goed docentschap is volgens hem...
Lees meer
Krijg tips over hoe je over kan stappen naar het entreeonderwijs.
Lees meer