
Grip op je rol als docent tijdens het formatieproces
Formeren is niet alleen voor managers. Gebruik dit moment om je koers als docent scherp te stellen.
Lees meer
Ben jij een wervelwind op vakantie of doe jij liever helemaal niets? Suzanne van der Schot, docent met 25 jaar ervaring deelt wat haar vakantie haar leerde over de tijd nemen in de klas.
Ik denk dat er twee soorten vakantiegangers zijn: de ene soort wil tijdens de vakantie even he-le-maal niets meer, de andere soort zit in zijn/haar hoofd meteen plannen en schema’s te maken: ’s Ochtends kunnen we dat museum bezoeken, dan dit park, vervolgens dààr lunchen zodat we ’s middags dat interessante dorpje en dat kasteel nog even kunnen meepikken.
Ik ben van dit tweede soort. Als er zeven verschillende stadswandelingen aangeboden worden, dan doe ik ze het liefst alle zeven. Want je zou toch maar eens iets missen…
In de eerste jaren van mijn bestaan als leraar gaf ik ook op die manier les. Ik wilde vooral niets missen, was erop uit om werkelijk alles te behandelen. Je wilt immers dat je leerlingen óók niets missen, toch? Op vakantie ben ik er inmiddels aan gewend dat niet iedereen altijd denkt zoals ik, en dat één stadswandeling ook wel genoeg is.
Net zo moest ik er voor de klas aan wennen dat het geen enkele zin heeft om als een idioot alle stof te willen behandelen als je de leerlingen niet mee hebt. Je kunt dan als docent trots op jezelf zijn dat je alle stof behandeld hebt, maar wees dan niet verbaasd als ze er op een toets of overhoring niets van bakken.
Ik heb geleerd dat als je je leerlingen écht iets wilt leren, dat daar véél tijd in gaat zitten.
Ik heb geleerd dat als je je leerlingen écht iets wilt leren, dat daar véél tijd in gaat zitten. Sterker nog, als je al denkt dat je het rustig aanpakt, dan zul je waarschijnlijk nóg te snel gaan. Welk onderwerp het ook is, de leerlingen weten niet wat jij weet, en je zult dus eerst een aantal stappen moeten doorlopen voordat je ook maar kunt beginnen met het behandelen van de stof.
Je bent zò een les bezig aan het activeren van voorkennis en het opwekken van motivatie door middel van voorbeelden uit de praktijk. De les erna kun je langzaamaan de stof gaan introduceren. Link steeds terug naar wat leerlingen al weten, hoe het past in wat ze al geleerd hebben, hoe ze het moeten toepassen.
1. Enthousiasme creëren door de lesstof op een speelse manier te introduceren, is ook echt geen verspilde tijd. Voordat je met de inhoud begint, moeten je leerlingen er zin in hebben!
2. Doe het eerst voor, zodat leerlingen weten wat je van ze verwacht als ze het zelf moeten doen. Doe dit altijd in kleine, heldere stappen.
3. Vervolgens kun je samen met ze aan de slag. Ze kunnen nu zelf gaan uitproberen, maar nog altijd met jouw hulp.
4. Tenslotte kijk je of leerlingen het zelf kunnen doen. Laat ze bijvoorbeeld 10 minuten zelfstandig werken, zonder vragen te stellen.
5. Heb je deze stappen allemaal doorlopen, dan is het devies: herhalen, herhalen, herhalen.
Alléén op deze manier zullen je leerlingen een bepaalde vaardigheid of kennis écht onder de knie krijgen. Voor jou als docent zul je keuzes moeten maken. Wat is de moeite waard om te behandelen, en wat moet ik dus laten schieten? Door steeds weer te herhalen, ervaren je leerlingen dat ze echt vooruitgang maken op een bepaald onderdeel. Dat slingert de motivatie weer aan. Bovendien scheelt het jou een hoop stress om maar zo snel mogelijk de stof er doorheen te jagen.
Heb jij je vakantie dus al volgepland met duizend dingen, realiseer je dan dat dat voor de klas niet zo werkt. Rustig aan! Dat is voor je leerlingen het beste (en misschien voor je familieleden die meegaan op vakantie ook wel!)
Formeren is niet alleen voor managers. Gebruik dit moment om je koers als docent scherp te stellen.
Lees meer
Sifra vertelt waarom werkgeluk belangrijk is om echt te kunnen vlammen op de werkvloer.
Lees meer