Terugblik Onderwijs InspiratieDag 2025
“Een dag vol warmte, erkenning en verbinding” : zo omschreef een van de deelnemers de de...
Lees meer
Je stelt een vraag. Stilte. Of erger: altijd dezelfde drie leerlingen die reageren. Herkenbaar? Gisteren zag ik het weer op een school. De docent-pingpong in volle glorie: vraag – antwoord – “goed zo” – volgende vraag. De bal kaatst tussen docent en één leerling. De rest? Die kijkt toe. We doen het allemaal. Maar daardoor mis je zoveel.
Wist je dat we gemiddeld maar 1,5 seconde wachten na een vraag? Probeer eens tot drie te tellen. Voelt als een eeuwigheid, maar kijk wat er gebeurt. En de echte truc? Wacht óók na een antwoord. Niet meteen evalueren. Even stil. Plots reageren leerlingen op elkaar in plaats van op jou.
Leerling zegt “ik weet het niet”? Prima, maar we zijn nog niet klaar. Geef een hint, laat een klasgenoot helpen, maar eindig altijd bij die eerste leerling. Zo zeg je: “Ik geloof in je en ik laat je niet vallen.”
Stel één slimme controlevraag en laat iedereen tegelijk antwoorden met mini-whiteboards. Binnen twee minuten weet je waar de hele klas staat, niet alleen die drie handopstekers.
Dit zijn maar drie van de technieken die het gesprek in je klas voorgoed veranderen. Op 1 december 2025 duiken we hier dieper in tijdens ons webinar “Slimme vragen stellen”. In deze sessie duiken we de diepte in over de didactische waarde van vragen in de klas. Met concrete voorbeelden, oefeningen en andere technieken die ik hier nog niet verklap. Schrijf je zo snel mogelijk in voor deze online sessie.
Want van leren je vak maken betekent: blijven experimenteren. Kleine stapjes, grote impact. Welke techniek ga jij in jouw nieuwe les uitproberen?
“Een dag vol warmte, erkenning en verbinding” : zo omschreef een van de deelnemers de de...
Lees meer
Ontdek hoe investeren in docentenwelzijn bijdraagt aan beter onderwijs en meer werkplezier.
Lees meer