Blog

Investeren in docentenwelzijn is investeren in onderwijs

Gepubliceerd op: 24-10-2025

Sarita Sylvester: “Wie zorg er voor de docent?”

Wie in het onderwijs werkt, doet dat met een groot hart voor leerlingen. Toch is de vraag: hoe zorgen we dat docenten zélf goed in hun kracht blijven staan? Docentencoach Sarita Sylvester, ziet daar veel kansen. “Iedereen in dit vak wil dat leerlingen slagen en een mooie toekomst krijgen. Maar om dat goed te kunnen doen, hebben wij óók iets nodig.”

Sarita Sylvester draait al heel wat jaren mee in het onderwijs. Met haar ervaring als docent, schoolopleider, coach én moeder van een schoolgaande dochter kent ze het onderwijs van binnenuit.

In haar gesprekken met docenten merkt ze hoe belangrijk het is dat docenten zelf in balans zijn. Zij zet zich in voor meer autonomie en eigenaarschap in het onderwijs, zodat professionals duurzaam kunnen groeien.

Aandacht voor docentenwelzijn is cruciaal voor gezond onderwijs, zegt Sarita: “Er ligt in het onderwijs vaak veel nadruk op werving van nieuwe mensen, terwijl docentenbehoud minstens zo belangrijk is.” Legt ze uit. “Als we beter luisteren naar wat docenten nodig hebben, kunnen ze langer met plezier en energie in het onderwijs werken.”

Autonomie en vertrouwen: goed voor docentenwelzijn

Sarita pleit ervoor om docenten meer regie te geven over hun eigen ontwikkeling en docentenwelzijn. “Wij weten vaak zelf heel goed wat we nodig hebben. Laat ons dat professionaliseringsbudget inzetten op een manier die bij ons past. Zo blijven we groeien en kunnen we onze leerlingen beter ondersteunen.”

Vraag wat docenten écht nodig hebben

In de praktijk ziet ze dat kleine aanpassingen een groot effect kunnen hebben op docentenwelzijn. Zo hielp ze een docent die zich gefrustreerd voelde omdat ze niet genoeg schrijfruimte had in haar lokaal. Met een paar extra borden kon ze eindelijk al haar formules uitschrijven. “Het effect was groot: ze stond meteen met veel meer zelfvertrouwen voor de klas. Soms zijn het kleine dingen die een wereld van verschil maken.”

Samen bouwen aan veerkracht en docentenwelzijn

Ook de emotionele kant van het werk verdient meer aandacht. Leraren krijgen dagelijks te maken met verhalen die hen diep kunnen raken. Volgens Sarita is het belangrijk dat scholen ruimte creëren om dit te verwerken, zodat het docentenwelzijn gewaarborgd blijft. “Een goed gesprek op het juiste moment kan al voorkomen dat iemand vastloopt. Dat is beter voor de docent én voor de leerling.”

Investeren in het docentenwelzijn loont

Onderwijsinstellingen vragen zich soms af of dit allemaal niet te duur is. Sarita ziet dat anders: “Een burn-out of langdurig verzuim kost veel meer. Investeren in preventie en autonomie is dus niet alleen goed voor mensen, maar ook slim voor de organisatie.”

Sarita’s boodschap aan schoolbesturen is helder: “Geef docenten de ruimte en het vertrouwen om hun eigen keuzes te maken. Zo kunnen wij iedere dag met volle kracht het verschil maken voor onze leerlingen. Want dat is uiteindelijk waarom we dit vak gekozen hebben.”

Sarita organiseert ook verbindende workshops en teamtrajecten waarin docenten (en ander onderwijspersoneel) op een laagdrempelige manier met elkaar in gesprek gaan. Tijdens de Onderwijs InspiratieDag geeft ze daar een voorproefje van in de vorm van twee interactieve groepssessies.

Meer over Sarita

Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo

✉ Nieuwsbrief

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken:
Passende vacatures
Toegang tot webinars
Blogs en onderwijsnieuws
Regelmatig leuke winacties

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

We wijzen je op onze privacyverklaring.