De 7 meest gemaakte fouten bij ‘onboarding’ in onderwijs
Méér dan 25% van de startende docenten in het voortgezet onderwijs is na vijf jaar al weg voor de...
Lees meer
Rien Janssen maakte onlangs de overstap naar het mbo. Voorheen gaf Rien les in het volwassenonderwijs. Nu is Rien docent Ondernemersvaardigheden op het ROC Midden Nederland. Hij ziet een aantal verschillen tussen het mbo en vavo. Lees hier hoe Rien Janssen van start is gegaan in het mbo. En kijk welk advies dat er gegeven wordt van toepassing kan zijn voor jou.
De 1e weken bevallen Rien uitstekend , alleen is hij in begin wel direct tegen wat dingen aangelopen. Ik had wat problemen met de systemen van ROC Midden Nederland. Hierdoor was het in het begin wat lastiger om de stof, examens etcetera te vinden. Maar met een wat flexibiliteit en creativiteit kom je daar wel prima doorheen. Dus ondanks dit probleempje dat makkelijk op te lossen was heb ik het erg naar m’n zin hier.
De eerste weken
bevallen uitstekend
Ik heb het gevoel dat ik een warm welkom heb ontvangen. Op het ROC hebben ze een toegewijd team van twee, twee personen die zich bezighouden met de begeleiding van docenten van keuze-delen. De manier waarop ze dit doen, is uiterst vriendelijk en gastvrij. Al met al ben ik erg tevreden over de manier waarop ik ben ontvangen en ondersteund door het team.
“De lessen zijn tot nu toe echt leuk. Het zijn lange lessen (drie uur) dus het is belangrijk dat je het interessant houdt voor ze. Ik zorg er altijd voor dat ze twee pauzes hebben zodat ze even hun benen kunnen strekken en eventueel naar de wc kunnen. Je merkt wel dat ze de schoolbanken bijna ontgroeid zijn. Ze beginnen soms rumoerig. Maar het is aan jou de taak om het interessant genoeg te maken dat ze er wel gewoon bij blijven”, volgens Rien.
Belangrijk: de lessen
interessant maken
Een belangrijke tip voor beginnende leerkrachten is om vooral jezelf te blijven in de klas. Laat je niet overweldigen door de dynamiek van de klas en blijf rustig en vriendelijk. Maak je lessen boeiend en interessant, en betrek de leerlingen actief. Neem de tijd om een positieve relatie op te bouwen en toon interesse in hun individuele behoeften. Door deze benadering zul je merken dat je een ondersteunende leeromgeving creëert en de leerlingen vanzelf mee krijgt en in je lessen.
Benieuwd naar de start van anderen? Lees hier hun verhalen:
Méér dan 25% van de startende docenten in het voortgezet onderwijs is na vijf jaar al weg voor de...
Lees meer
Als docent wil je je leerlingen niet alleen kennis bijbrengen, maar ze ook vaardigheden aanleren die...
Lees meer