ZZP-docenten: ook in 2025 bruggenbouwers
In dit opinie artikel deelt directeur Sandra Schaft haar visie op zzp-schap in het onderwijs.
Lees meer
Wil je weten hoe jij als HR-professional het verschil kunt maken in de bijscholing van docenten? Vraag je je af of het tijd is om het roer om te gooien in bijscholing? Deze verkenning biedt inzichten en strategieën om leiding te nemen. Als HR-professional ben jij de kapitein. Ontdek hier hoe je een nieuwe koers kunt uitzetten. Docenten bijscholen verdient nu voorrang.
Docenten zijn terughoudend ten aanzien van bijscholing. Dat staat in De Staat van het Onderwijs 2021. Veel docenten lijken niet actief bezig te zijn met hun eigen professionele ontwikkeling. Dit ondanks de snel veranderende samenleving en de eisen die dit stelt aan hun kennis en vaardigheden. Als HR-professional in het onderwijs is het essentieel om deze terughoudendheid te begrijpen en om te zetten in stimulans voor ontwikkeling.
Volgens de wet zijn docenten verplicht om 10% van hun tijd aan scholing te besteden. Deze verplichting creëert direct een dilemma. Want bijscholing onder schooltijd gaat ten koste van de beschikbaarheid voor onderwijs. En bijscholing buiten schooltijd verhoogt de werkdruk voor docenten, terwijl ook zonder bijscholing docenten te veel overwerken.
Als HR-professional is het een uitdaging om een evenwicht te vinden tussen het waarborgen van leskwaliteit en het faciliteren van verplichte bijscholing. Creativiteit en betrokkenheid zijn hierbij sleutelwoorden om oplossingen te ontdekken die docenten ondersteunen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het onderwijs. Om deze balans te bereiken, eerst erkennen dat docenten in een veeleisende omgeving werken.
Onderwijsprofessionals ervaren allerlei verplichtingen die hun beschikbare tijd voor bijscholing beperken. Het creëren van flexibele bijscholingsmogelijkheden, zoals online cursussen die docenten in hun eigen tijd kunnen volgen, kan een effectieve strategie zijn. Bovendien kan het implementeren van peer-to-peer-leren binnen de school een stimulans zijn, waarbij docenten van elkaar leren en samenwerken aan professionele groei.
Een aanzienlijk deel van de docenten is niet op de hoogte van het budget dat beschikbaar is voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. Als HR-professional is het jouw rol om deze onbekendheid te doorbreken. Het organiseren van bewustmakingscampagnes, het ontwikkelen van informatiemateriaal en het faciliteren van informatiesessies kunnen bijdragen aan het activeren van andere HR-professionals bij scholen. Door heldere communicatie over beschikbare bijscholingsmogelijkheden ontstaat een cultuur waarin bijscholing wordt gezien als een waardevolle kans.
Het is ook essentieel om de beschikbare bijscholingsmogelijkheden af te stemmen op de specifieke behoeften van docenten. Een gepersonaliseerde benadering kan de betrokkenheid vergroten. Hierbij kan gedacht worden aan het aanbieden van diverse bijscholingsvormen, zoals workshops, webinars en individuele begeleiding. Door een gevarieerd aanbod te presenteren, kunnen docenten kiezen wat het beste bij hun behoefte past.
In het voortgezet onderwijs hebben docenten bijvoorbeeld recht op ten minste 83 klokuren en een scholingsbudget van 600 euro per jaar. Zowel docenten als onderwijsondersteunend personeel krijgen een budget van 600 euro per jaar voor scholing. Wie in het MBO werkt heeft recht op 59 uur aan professionalisering, en kan rechten ontlenen aan het scholingsbudget of -plan van het onderwijsteam.
In het MBO is samenwerking met onderwijsteams van groot belang om het scholingsbudget effectief in te zetten en zo een optimaal leerklimaat te bevorderen. Als HR-professional ben jij de gids die docenten in scholen kan helpen de mogelijkheden goed te benutten. Het aanmoedigen van flexibiliteit en het stimuleren van individuele professionele ontwikkeling zijn essentiële aspecten.
Naast de specifieke uitdagingen en mogelijkheden op het gebied van bijscholing, is het van belang om een holistische benadering te omarmen. Als HR-professional ben je niet alleen bezig met het faciliteren van bijscholing, maar ook met het creëren van een omgeving waarin docenten gemotiveerd zijn om zichzelf voortdurend te ontwikkelen. Faciliteer regelmatige evaluatiegesprekken tussen docenten en schoolleiders om doelen te bespreken en de voortgang te meten. Moedig daarnaast interne mentorprogramma’s aan, waar ervaren docenten hun kennis delen met nieuwkomers.
Door een samenhangend raamwerk van ondersteuning en ontwikkeling te bieden, creëer je een duurzame basis voor de groei van docenten binnen de school. Jouw actieve betrokkenheid is de drijvende kracht achter de transformatie van ons onderwijslandschap. Het is jouw leiderschap en inzet die HR-professionals in scholen activeren en de weg wijzen naar duurzame ontwikkeling. Streef naar een onderwijsomgeving waarin bijscholing niet alleen verplicht is, maar een gewaardeerde en integrale component vormt van de professionele groei van elke docent.
Spreek met individuele docenten. Identificeer de aard van de bijscholingsbehoefte.
Is die administratief of didactisch of ligt-ie op psychologisch of privéterrein, want:
Zorg dat de bijscholing gebeurt, door de bijscholing op een passende manier aan te bieden icm. een deadline.
Vraag om feedback en hoe de bijscholing wordt toegepast in de praktijk, zodat mooie voorbeelden ontstaan voor de toekomst.
Sprekende voorbeelden helpen je om de volgende groep docenten te interesseren en motiveren voor bijscholing. Hiermee creëer je een cultuur waarin ontwikkelen centraal staat, voor behalve leerlingen/studenten, ook docenten.
Hier lees je meer over een professionele cultuur voor leraren.
Hier vind je het rapport De Staat van het Onderwijs 2021.
Personeelsplanning in het onderwijs ‘done right’
In dit opinie artikel deelt directeur Sandra Schaft haar visie op zzp-schap in het onderwijs.
Lees meer
In november openden we ons nieuwe kantoor in Utrecht. Randy Kars is als regiomanager aangenomen om...
Lees meer