
Bram Slagter: ‘Aanwezigheid begint bij gezien en gehoord worden’
Als expert aanwezigheid bij ROC Midden Nederland zet Bram zich dagelijks in om studenten te...
Lees meer
Wie voor de klas staat, moet altijd ‘aan’ staan. Hoe zorg je daarin goed voor jezelf? “Begin bij de basis”, zegt ademcoach Romilda Vakkers: “je ademhaling.”
Als voormalig mbo-student én moeder van een huidige mbo-student, kent Romilda Vakkers het mbo van binnenuit. Als student was ze niet de makkelijkste: “Ik had heel veel onrust, misschien ook wel omdat ik die onrust bij mijn docenten voelde,” vertelt ze.
Zes jaar geleden kwam Romilda in aanraking met ademwerk. Het hielp haar enorm om meer rust te vinden, en die rust gunt ze docenten ook: “Ademwerk is een cadeautje: een moment van rust, opladen en weer even voelen hoe het is om ademruimte te hebben – letterlijk en figuurlijk.”
We ademen zo’n 20.000 keer per dag, meestal zonder erbij stil te staan. Toch bepaalt de manier waarop we ademen in hoge mate hoe we ons voelen. Snel en oppervlakkig ademen houdt het lichaam in een staat van paraatheid. Je zenuwstelsel denkt dat er gevaar dreigt, waardoor stresshormonen hoog blijven en je minder goed kunt ontspannen.
Door je ademhaling bewust te verdiepen en te vertragen, geef je je lichaam een ander signaal: het mag overschakelen van spanning naar herstel. “Ademhaling is een directe ingang naar je zenuwstelsel,” legt Romilda uit. “Als je rustig ademt, activeer je het parasympathische deel dat zorgt voor ontspanning en herstel. Daardoor krijg je meer focus, energie en rust.”
Een ademhalingsoefening voor in de klas
Adem diep in door je neus richting je onderbuik, en adem vervolgens langzaam uit. Daarmee breng je je systeem tot rust en creëer je ruimte om bewust na te denken over hoe je wilt reageren. Het is subtiel en effectief, zonder dat iemand het doorheeft.
Box breathing – even tot rust komen in de pauze
Doe dit een keer of zes, en je merkt direct verschil. Als je je ogen sluit, is het effect nog sterker, maar ook met je ogen open werkt het prima.
In een omgeving met constante prikkels en druk is het lastig om steeds de kalmte te bewaren. Toch bepaalt juist jouw staat van zijn vaak hoe een les verloopt. Studenten voelen haarfijn aan of je gespannen of ontspannen bent. Rustige ademhaling helpt je niet alleen zelf balans te houden, maar creëert ook veiligheid en focus in de klas.
“Ademwerk geeft letterlijk meer ruimte in je systeem”, zegt Romilda. “Daardoor reageer je minder vanuit stress en meer vanuit bewustzijn. Je kunt makkelijker schakelen, hebt meer draagkracht en houdt energie over aan het einde van de dag.”
Ademwerk klinkt soms wat zweverig, maar het is eigenlijk heel praktisch. Je ademhaling heeft direct invloed op je lichaam. Bij het uitademen laat je afvalstoffen los en geef je je zenuwstelsel een seintje: mag ik in actie blijven, of is het tijd om te ontspannen? Door bewust te ademen kun je je lichaam helpen sneller tot rust te komen – zelfs midden in een drukke of stressvolle situatie.
Het mooie aan ademwerk is dat je het altijd bij je hebt. Je hoeft er niets voor aan te schaffen en je hebt er geen aparte ruimte voor nodig. “Een paar bewuste ademhalingen voor of na een les kunnen al het verschil maken,” zegt Romilda. “Je voelt direct meer rust en helderheid, en je studenten merken dat ook.”
Wil jij ook meer rust ervaren? Tijdens de Onderwijs InspiratieDag geeft Romilda een workshop ademwerk voor docenten.
Als expert aanwezigheid bij ROC Midden Nederland zet Bram zich dagelijks in om studenten te...
Lees meer
Hoe zorg je voor een sterk team in tijden van grote verandering? Zo pakte mboRijnland het aan.
Lees meer