
Formatief… en dan een werkwoord?
Maak leren zichtbaar: OnderwijsArena legt uit hoe formatief leren en lesgeven in de praktijk werkt.
Lees meer
Hoe houd je plezier in je vak, ook na jaren ervaring? Nathalie Vermeer vond haar werkgeluk in het onderwijs door haar jarenlange ervaring als doktersassistente in te zetten in de klas. Geen makkelijke stap, maar zeker de moeite waard: “Het geeft me voldoening om mijn kennis over te dragen én zelf te blijven leren.”
Toen ze online een vacature voor praktijkinstructeur doktersassistent bij Metafoor Onderwijs zag, trok Nathalie de stoute schoenen aan. “Ik had geen lesbevoegdheid, maar wel twintig jaar ervaring in het vak. Dus ik dacht: ik probeer het gewoon.” Drie weken later stond ze voor de klas.
Talisa Groenland, recruiter bij Metafoor is degene die haar aan de school verbond. Ze herinnert zich het eerste telefoontje met Nathalie nog goed. “We hebben zeker anderhalf uur gesproken. Wat me opviel, was Nathalies oprechte motivatie. Ze had goed nagedacht over de stap naar het onderwijs, wist dat het geen makkelijke weg zou worden, maar was bereid om erin te investeren. Dáár ga ik op aan.”
Talisa van Metafoor hielp Nathalie aan haar nieuwe baan in het onderwijs.
Dat investeren begon meteen. De overstap van werkvloer naar klaslokaal is niet vanzelfsprekend. “Lesgeven is echt een vak apart,” zegt Nathalie. “Je moet niet alleen kennis overbrengen, maar ook leren hoe je iets uitlegt. Soms denk ik: hoe leg ik dit nu zó uit dat ze het snappen én onthouden?”
De praktijkervaring helpt, maar er komt ook veel bij kijken. “Er is een lerarenopleiding nodig als je verder wilt in dit vak. Daar kijk ik nu serieus naar. Het is pittig –weer terug de schoolbanken in na twintig jaar. Maar doordat ik nu al voor de klas sta, weet ik ook: ik wil dit echt.”
Wil je weten hoe je als onderwijsprofessional werkgeluk creert in een omgeving waar veel van je gevraagd wordt? Lees de tips van Metafoor-docent Paulien Fraanje hier.
Dankzij Metafoor kwam Nathalie terecht bij het Da Vinci College, waar ze zich meteen welkom voelde. “Iedereen was blij dat ik er was. Ik kon hun werkdruk verlichten en dat was echt nodig. Ik werd echt als teamlid opgenomen. Natuurlijk was het spannend, maar ik kreeg veel steun.”
Volgens Talisa is dat precies waarom ze deze match voorstelde. “Da Vinci is een plek waar je mag groeien. Ze zien de meerwaarde van mensen uit de praktijk en bieden ruimte om je te ontwikkelen. En Nathalie? Die grijpt die kans met beide handen aan.”
Iedereen was blij dat ik er was. Ik kon de werkdruk verlichten en dat was echt nodig.
Wat Nathalie bijzonder vindt, is de betrokkenheid van Talisa – ook ná plaatsing. “Na de plaatsing was het contact natuurlijk minder intensief, maar ze checkte nog regelmatig hoe het ging en dacht mee als ik ergens tegenaan liep.”
Voor Talisa is dat vanzelfsprekend. “Je werkt met mensen, niet met profielen. En als iemand als Nathalie zoveel inzet toont, dan wil je dat het ook echt lukt. Daar maak ik me hard voor.”
Nathalie op haar nieuwe werkplek: het praktijklokaal.
Hoewel het traject geen makkelijke route is voelt Nathalie zich op haar plek. “Als een leerling na de les zegt: ‘Juf, ik hoop dat u blijft’, dan weet ik dat ik iets goed doe. Dat geeft energie.”
De combinatie van werken in het onderwijs én nog deels in de huisartsenpraktijk zorgt voor een mooie balans. “Ik hoef geen afscheid te nemen van mijn oude baan, maar ik draag nu ook bij aan de toekomst van het vak.”
Metafoor Onderwijs begeleidt instromende professionals zoals Nathalie, maar ook ervaren docenten naar de plek waar ze tot hun recht komen. Door écht te kijken naar wie je bent, wat je kunt en wat je wilt, vinden we de plek waar jij het verschil maakt. Wil jij ook jouw volgende stap zetten in het onderwijs? Plan een vrijblijvend gesprek in met onze recruiters via een open sollicitatie, of bekijk onze vacatures. Direct kennis maken met ons, en mbo’s in de regio? Kom naar de Onderwijs InspiratieDag.
Maak leren zichtbaar: OnderwijsArena legt uit hoe formatief leren en lesgeven in de praktijk werkt.
Lees meer
Relatiebeheerder Myrthe vertelt hoe ze haar carrière transformeert binnen de KMM-Groep en nu met...
Lees meer