Opinie

ZZP-docenten: ook in 2025 bruggenbouwers

Door: Sandra Schaft | Gepubliceerd op: 10-12-2024

Het inzetten van zzp’ers in het onderwijs kan een goede manier zijn om praktijkkennis de klas in te brengen. Dat zegt Sandra Schaft, directeur van Metafoor Onderwijs. In dit opinie artikel deelt ze haar visie op zzp-schap in het onderwijs.

Metafoor Onderwijs zet actief zzp’ers in waar dit de meeste waarde biedt. Ook in 2025 zullen we dat blijven doen. Hoewel voor veel vacatures loondienst de beste optie is, heeft een zzp-docent een meerwaarde, vooral als de docent het vak waarin hij of zij lesgeeft blijft beoefenen.

Ervaring uit het werkveld

Je haalt met een zzp’er die ook nog actief is in zijn werkveld een docent in huis die weet wat er nú speelt in een vakgebied, zodat studenten een frisse, realistische blik krijgen op hun toekomstige beroep. Denk aan vakken zoals techniek, ICT en zorg. Hier zien we zzp’ers die niet alleen lesgeven, maar ook een stukje cultuur en dagelijkse realiteit en kennis van de werkvloer meenemen. En daar ben ik groot voorstander van.

Het is wel van cruciaal belang dat je heldere afspraken maakt met je zzp’ers en dat de zelfstandige status van je zzp’ers bewaakt wordt. De aangekondigde aanscherping van de handhaving van de Wet DBA benadrukt dit alleen maar.  Een tijdelijke opdracht waarbij je expertise uit de praktijk binnenhaalt met heldere kaders – dat is de kern van zzp-inzet. Deze professionals worden ingehuurd om een specifieke opdracht te vervullen, niet om bijvoorbeeld een langdurig zieke collega te vervangen.

Zodra een zzp’er mentortaken oppakt, naar personeelsvergaderingen gaat en als een werknemer mee doet met alles binnen de school, dan is het in feite een werknemer geworden en is het risico op schijnzelfstandigheid groot, maar zonder de rechten die daarbij horen. Dit leidt tot scheefgroei en brengt ook de nodige risico’s met zich mee.

ZZP-beleid

Scholen zijn in de afgelopen jaren mede door de grote leraren tekorten niet altijd scherp geweest in hun beleid omtrent de inzet van zzp’ers. De aangekondigde handhaving zet de situatie op scherp. Toch hoef je als school niet ineens afscheid te nemen van al je zzp’ers of ze allemaal een loondienstverband aan te bieden.

Als school kun je leren zzp’ers effectiever in te zetten. Daarmee benut je de waarde die zzp’ers kunnen bieden, zonder dat je het risico loopt op juridische en financiële gevolgen. Duidelijke beleidslijnen, periodieke screenings en goede communicatie zijn daarbij kernbegrippen. Wacht als school niet passief af, maar zorg voor een beleid dat nauw nageleefd wordt.

Als ze op de juiste wijze ingezet worden zijn zzp’ers de bruggenbouwers die een school dichter bij de praktijk brengen. Zo maken we samen het onderwijs beter.

We ondersteunen de scholen waarmee we samenwerken actief op dit onderwerp.  Ook op zoek naar een strategisch HR-partner voor het onderwijs? Klik hier om te ontdekken wat we voor jouw school kunnen betekenen.

Sandra Schaft
Auteur
HR-specialist met een passie voor vernieuwend onderwijs, studeerde Arbeid- en Organisatiepsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Trotse moeder van 2 dochters. Sinds 8 jaar directeur van Metafoor Onderwijs.
Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo