ZZP-docenten: ook in 2025 bruggenbouwers
In dit opinie artikel deelt directeur Sandra Schaft haar visie op zzp-schap in het onderwijs.
Lees meer
Peerfeedback is een effectieve manier om je onderwijs activerend te maken en studenten en leerlingen te betrekken bij hun eigen leerproces. In dit blog bespreken we hoe je peerfeedback kunt inzetten om kritisch denken en verantwoordelijkheid bij studenten te stimuleren. Waar we over studenten spreken, bedoelen we ook leerlingen.
Studenten leren vaak meer van feedback van hun medestudenten dan alleen van de docent. Door kritisch naar elkaars werk te kijken, wegen ze feedback af en bepalen ze zelf wat bruikbaar is. Dit proces bevordert hun kritisch denkvermogen en vergroot hun verantwoordelijkheidsgevoel voor hun eigen leerproces.
Om peerfeedback effectief te laten zijn, is het essentieel om studenten goed te trainen in het geven van feedback. Zonder duidelijke instructies blijven ze vaak steken in oppervlakkige complimenten of verduidelijkende vragen. Laat studenten oefenen met het geven van feedback op opdrachten van eerdere jaren en bespreek de resultaten. Dit helpt hen om constructieve feedback te leren geven en ontvangen.
Het bieden van structuur is cruciaal bij peerfeedback. Gebruik een rubric of beoordelingsmodel om ervoor te zorgen dat studenten op alle relevante aspecten feedback geven. Als je geen rubric gebruikt, leer ze dan systematisch te werk te gaan, van algemene structuur naar details zoals inhoud, stijl en taalgebruik. Of bepaal eerst samen wat belangrijke componenten in de beoordeling zijn.
Om een breder perspectief te bieden, laat studenten feedback geven op meerdere werkstukken en ontvangen van verschillende medestudenten. Het is nuttig om de feedback niet anoniem te laten, zodat studenten verantwoordelijkheid voelen en met elkaar in gesprek kunnen gaan.
De dialoog tussen feedbackgever en -ontvanger is cruciaal voor het leerproces. Geef als docent ruimte aan studenten om zelf tot verdieping te komen zonder direct in te grijpen met jouw feedback. Wees niet bang dat de kwaliteit van de feedback onvoldoende is: het geven van peerfeedback is met name voor de gever een belangrijke leeractiviteit. Jij geeft later in het proces ook expert-feedback.
Door peerfeedback effectief in te zetten, creëer je een leeromgeving waarin studenten actief betrokken zijn bij hun eigen leerproces en dat van hun medestudenten. Ze leren kritisch denken, constructieve feedback geven en ontvangen, en hun werk verbeteren op basis van de feedback die ze krijgen.
Met deze aanpak maak je van peerfeedback een krachtige tool voor activerend leren in jouw klas!
Meer weten? Meld je dan aan voor de webinar op maandag 2 december 2024:
In dit opinie artikel deelt directeur Sandra Schaft haar visie op zzp-schap in het onderwijs.
Lees meer
In november openden we ons nieuwe kantoor in Utrecht. Randy Kars is als regiomanager aangenomen om...
Lees meer