Blog

Offline en online onderwijs, hoe combineer je dat? Deel 3

Door: Damar Sarkam | Gepubliceerd op: 09-09-2020

Offline en online onderwijs: de ene docent moet er niets van weten terwijl de andere het prima kan combineren. Sommige docenten vinden het fijn om niet te reizen naar de scholen waar zij les geven, terwijl anderen de reuring van volle klassen missen. De coronacrises heeft het onderwijs ingrijpend veranderd.

‘’Ik heb geen voorkeur als het gaat om online of offline lesgeven, zolang de onderwijskwaliteit niet omlaag gaat’’, – Regina Flu

Zoals je kan zien op onze website en bureaukalender behandelen wij elke maand een ander onderwerp. In september staat de combinatie tussen offline en online onderwijs centraal. Wij willen weten hoe scholen hiermee zijn omgegaan sinds de start van de coronacrisis. Om hier inzicht in te krijgen hebben wij elke week een docent geïnterviewd.

Voor deel 3 in deze serie spraken wij Regina Flu, docent Verpleegkunde aan de ROC van Amsterdam.

Als docent vind ik het fijn om de lichaamstaal te zien van de studenten omdat dat je in één keer kan zien wat een student denkt of voelt
‘’Voor de coronacrisis was ik al bekend met online lesgeven. Ik heb geen voorkeur als het gaat om online of fysiek lesgeven. Praktijklessen geven is moeilijker om online te doen. Als het gaat om een vak als communicatieve vaardigheden geef ik de voorkeur aan fysiek lesgeven. Je wilt namelijk het goede voorbeeld geven aan studenten tijdens een praktijkles. Bij veel vakken is het belangrijk om de lichaamstaal van studenten te zien omdat je in één keer kan zien wat een student denkt of voelt. Dat kan je namelijk niet zien wanneer de camera’s uit staan. Persoonlijk heb ik geen voorkeur zolang de onderwijskwaliteit er niet onder lijdt. Om online les te geven is het handig als je met tools kan omgaan als Skype, Zoom of Teams. Ik vroeg aan mensen hoe bepaalde tools werken omdat sommige docenten er al veel van wisten. Skype was voor de coronacrisis al een tool die werd gebruikt om met mensen in het buitenland te communiceren dus daar wist ik al iets over.’’

Studenten kunnen hun eigen tijd invullen
Regina merkt dat studenten op hun eigen tempo de stof kunnen doornemen. ‘’Toch vind ik het belangrijk om beschikbaar te blijven zodat vragen van studenten beantwoord kunnen worden. Tijdens een fysieke les wordt de stof snel waargenomen en sneller op de juiste manier geïnterpreteerd.’’ Regina merkt dat tijdens een online les het tegenovergestelde gebeurd. Ook zou Regina de lessen op een andere manier inplannen dan wat de roosters aangeven. ‘’Ik zou op de maandagen de lessen kunnen starten en laten zien wat ik precies van de studenten verwacht voor die week. Het zou handig zijn als er op de vrijdagen een les wordt ingepland waar iedereen bij elkaar komt.’’ Toch kunnen er snel onduidelijkheden ontstaan als er geen goede afspraken worden gemaakt. Belangrijk is dat de boodschap goed wordt begrepen zodat de studenten zelfstandig of in groepsverband aan de slag kunnen met hun huiswerk. Helaas zijn er ook nadelen aan verbonden. Soms hebben studenten drie uur achter elkaar les waardoor zij na anderhalf uur hun concentratie verliezen.

‘’Wat ik zou verbeteren is dat ik mijn camera zo inricht dat het lijkt alsof ik een fysieke les geef in een lokaal. Dit geeft de studenten weer een schoolgevoel waardoor zij het gevoel krijgen dat zij in een soort virtuele klas zitten. Een combinatie tussen fysiek en online lesgeven zou ik ideaal vinden. Fysiek lessen in kleinere groepen mocht dat nodig zijn.’’

Sinds digitaal onderwijs gaande is kan het soms langer duren voordat je antwoord van een collega ontvangt
‘’De communicatie tussen de docenten verloopt iets stroever. Soms kan het langer duren voordat je antwoord krijgt op je vraag. Niet iedereen reageert even snel met als gevolg dat alles langer duurt en daardoor kunnen werkprocessen worden vertraagd. Wat ik zou veranderen is dat er afspraken worden gemaakt dat docenten binnen een tijdsblok bereikbaar moeten zijn zodat vragen sneller worden beantwoord. Het gevolg hiervan is dat werkprocessen sneller verlopen en dat is fijn wanneer je urenlang achter een scherm werkt zonder enige fysieke interactie.’’

Een geordende werkplek is een must voor Regina
‘’Een geordende werkplek vind ik belangrijk. Elke tafel in mijn kantoor heeft een betekenis. De ene tafel is bedoeld voor inleverwerk en de andere voor lesmateriaal. ‘’Voordat Regina naar huis gaat speelt ze een kaartspel op haar telefoon om te ontspannen want op die manier komt zij tot rust. Het mooie is, is dat iedere docent een eigen uitlaatklep heeft. Voor Regina is dat een kaartspel.

Meer lezen over offline en online onderwijs?

Wil jij meer ervaringen van docenten lezen? Bekijk dan ook het interviews van Marijke, Jerry en Eshter. Lijkt het jou leuk om zelf geïnterviewd te worden en jouw mening met mededocenten te delen? Laat het ons dan weten door ons een mail te sturen!

Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo