Longread

Gouden Weken in het MBO en VO onderwijs

Door: Valentijn Brandt | Gepubliceerd op: 19-09-2024

De Gouden Weken zijn de eerste cruciale weken van het schooljaar. In deze periode wordt een stevige basis gelegd voor een veilige en prettige leeromgeving. Dit is essentieel voor elke vorm van onderwijs, zelfs in het vavo. In dit artikel bekijken we de vier fases van groepsvorming en geven we per fase praktische tips voor docenten. Met deze tips kun je de groepsdynamiek verbeteren, zodat leerlingen optimaal tot leren komen.

Met focus op verschillende fases geef je elke groep een sterke start

In de Gouden Weken leg je het fundament voor de groepsdynamiek en de sociale sfeer in de klas. De groepsvorming in de Gouden Weken verloopt in vier verschillende fases. Deze fases overlappen soms, maar volgen meestal een vaste volgorde. Het is belangrijk dat docenten zich bewust zijn van deze processen en weten hoe ze per fase kunnen ingrijpen. De 4 fases hebben geen vaste tijdsduur, omdat elke groep uniek is. Toch zijn er wel algemene waarnemingen over hoe lang elke fase duurt.

Waarom zijn de Gouden Weken belangrijk?

Leerlingen in het voortgezet onderwijs (vo) en het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) staan bij de start van het schooljaar voor nieuwe uitdagingen. Ten eerste zijn er nieuwe klasgenoten, nieuwe docenten en soms zelfs een compleet nieuwe leeromgeving. Tijdens deze fase zoeken ze hun plek in de groep en worden de sociale regels en hiërarchie bepaald. Sociale veiligheid beïnvloedt de prestaties en het welzijn van leerlingen gedurende het hele schooljaar.

Negatieve groepsdynamiek voorkomen

Daarom heeft groepsvorming in deze weken een blijvende invloed op hoe leerlingen het schooljaar ervaren. Als je als docent goed inspeelt op deze fase, leg je de basis voor een veilige leeromgeving. Op die manier voelen leerlingen zich vrij om te leren en zichzelf te ontwikkelen. Als de groepsvorming niet goed verloopt, kunnen conflicten ontstaan. Dit kan leiden tot een negatieve groepsdynamiek. Daarom is het van groot belang dat docenten actief werken aan een positieve sfeer in de klas.

De basis voor een veilig en productief schooljaar

De Gouden Weken bieden een unieke kans om een solide basis te leggen voor een succesvol schooljaar. Door bewust om te gaan met de fases van groepsvorming en actief te werken aan een positieve groepsdynamiek, zorgen docenten voor een veilige en prettige leeromgeving. Of het nu in het mbo, vo, of zelfs vavo is, de eerste weken hebben een blijvend effect op de prestaties en sfeer in de klas. Met een bewuste aanpak in de Gouden Weken zorgen docenten dat hun leerlingen het beste uit hun schooljaar halen.

Meer tips? Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont legt het kort en bondig uit in deze video.

Valentijn Brandt
Auteur
Studeerde Fotografie in Den Haag en Sociologie in Nijmegen. Hier schrijft hij over HR strategie en ontwikkelingen in het MBO en VO onderwijs. Valentijn Brandt (Amsterdam, 1981) is vader van twee schoolgaande kinderen.
Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo