
De blinde vlek tussen neurodivergentie en meertaligheid in het onderwijs
Hoe ga je om met neurodivergente en meertalige studenten?
Lees meer
Als docent is het gesprek de kern van je ambacht. Toch voelt het soms als trekken aan een dood paard. Je wilt een leerling of student in beweging krijgen, maar stuit op “ja, maar…”. Je geeft advies, probeert te overtuigen, maar de leerling haakt af. Je wilt eigenaarschap stimuleren, maar bent zelf het hardst aan het werk.
Wat als we die dynamiek omdraaien? Wat als we stoppen met duwen en leren hoe we het interne vuurtje van de leerling of student activeren? Het geheim zit niet in meer advies geven, maar in anders luisteren. Het is de kunst om van ‘probleempraten’ (wat niet werkt) naar ‘oplossing vinden’ (wat wel werkt) te schakelen.
Eén van die krachtige, bewezen technieken is Motiverende Gespreksvoering (MGV). Dit is de kunst van het samen ontdekken waarom een leerling of student überhaupt zou willen veranderen. Het helpt je om ambivalentie (twijfel) te verkennen zonder in de ‘reparatiereflex’ te schieten, zodat de motivatie écht van binnenuit komt.
Een andere, zeer praktische aanpak is Oplossingsgerichte Gespreksvoering (OGG). Deze techniek focust niet op het probleem, maar op de gewenste toekomst en wat er nu al (een klein beetje) werkt. Het is een pragmatische manier om van een overweldigend probleem naar een concrete, haalbare eerste stap te komen. Dit zijn geen ’trucjes’, maar essentieel gereedschap dat eigenaarschap vergroot en écht beweging creëert.
Wil je je ambacht als gespreksvoerder verdiepen en deze tools ook inzetten? We gaan er dieper op in tijdens het webinar dat we samen met Metafoor organiseren op maandag 3 november 2025 van 16:00-17:00. Je kunt je hier aanmelden.
Hoe ga je om met neurodivergente en meertalige studenten?
Lees meer
Voormalig mbo-docent Joske Kuut vertelt hoe je met een mildere blik naar je studenten leert kijken.
Lees meer