Blog

Het gesprek als ambacht: Van ‘ja maar…’ naar beweging

docent klas lesgeven diverse studenten multicultureel jongens meiden lachen
Door: Patricia van Slobbe | Gepubliceerd op: 22-10-2025

Als docent is het gesprek de kern van je ambacht. Toch voelt het soms als trekken aan een dood paard. Je wilt een leerling of student in beweging krijgen, maar stuit op “ja, maar…”. Je geeft advies, probeert te overtuigen, maar de leerling haakt af. Je wilt eigenaarschap stimuleren, maar bent zelf het hardst aan het werk.

Wat als we die dynamiek omdraaien? Wat als we stoppen met duwen en leren hoe we het interne vuurtje van de leerling of student activeren? Het geheim zit niet in meer advies geven, maar in anders luisteren. Het is de kunst om van ‘probleempraten’ (wat niet werkt) naar ‘oplossing vinden’ (wat wel werkt) te schakelen.

Eén van die krachtige, bewezen technieken is Motiverende Gespreksvoering (MGV). Dit is de kunst van het samen ontdekken waarom een leerling of student überhaupt zou willen veranderen. Het helpt je om ambivalentie (twijfel) te verkennen zonder in de ‘reparatiereflex’ te schieten, zodat de motivatie écht van binnenuit komt.

Een andere, zeer praktische aanpak is  Oplossingsgerichte Gespreksvoering (OGG). Deze techniek focust niet op het probleem, maar op de gewenste toekomst en wat er nu al (een klein beetje) werkt. Het is een pragmatische manier om van een overweldigend probleem naar een concrete, haalbare eerste stap te komen. Dit zijn geen ’trucjes’, maar essentieel gereedschap dat eigenaarschap vergroot en écht beweging creëert.

Wil je je ambacht als gespreksvoerder verdiepen en deze tools ook inzetten? We gaan er dieper op in tijdens het webinar dat we samen met Metafoor organiseren op maandag 3 november 2025 van 16:00-17:00. Je kunt je hier aanmelden. 

Patricia van Slobbe
Auteur
Patricia is een voormalig docent Engels en een eeuwige docent in hart en nieren. Ze is al meer dan 10 jaar actief als trainer, coach en onderwijsadviseur, gespecialiseerd in didactische excellentie. Ze is medeoprichter van OnderwijsArena, een levendig platform voor docenten die van leren hun vak hebben gemaakt en die weten dat lesgeven een ambacht is: je bent nooit uitgeleerd. Ze is co-auteur van twee succesvolle boeken over effectief leren met ICT en heeft onlangs een internationale online cursus gelanceerd voor docenten wereldwijd die meer willen doen met onderwijstechnologie in hun klaslokaal zonder eindeloze 'App Safari's'.
Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo

✉ Nieuwsbrief

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken:
Passende vacatures
Toegang tot webinars
Blogs en onderwijsnieuws
Regelmatig leuke winacties

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

We wijzen je op onze privacyverklaring.