De 7 meest gemaakte fouten bij ‘onboarding’ in onderwijs
Méér dan 25% van de startende docenten in het voortgezet onderwijs is na vijf jaar al weg voor de...
Lees meer
Didactisch coachen is een methodiek die leraren kunnen toepassen in hun klassen. Het helpt met reflectie, gerichte feedback en innovatieve lesstrategieën. Met didactische coaching verbetert het actief leren, differentiatie en leerlingbetrokkenheid. Deze aanpak versterkt leraren in hun professionele ontwikkeling en verbetert het leerproces van leerlingen. Zou dit jou kunnen helpen?
Didactisch coachen is een dynamische benadering, die zich richt op het ondersteunen en verbeteren van de professionele ontwikkeling van leraren. Het gaat verder dan traditionele professionalisering door te focussen op het aanmoedigen van reflectie, het bieden van gerichte feedback en het introduceren van innovatieve lesstrategieën die aansluiten bij de specifieke behoeften van leerlingen in deze leeftijdsgroep. Door middel van didactisch coachen kunnen leraren hun pedagogische vaardigheden verfijnen en hun impact op het leren van adolescenten vergroten.
In het voortgezet onderwijs helpt didactisch coachen leraren bij het stellen van doelen die gericht zijn op het bevorderen van actief leren, differentiatie en leerlingbetrokkenheid. Door samen te werken aan praktische strategieën, zoals het implementeren van activerende werkvormen en het omgaan met diverse leerbehoeften, kunnen leraren hun lespraktijk effectiever maken en beter inspelen op de uitdagingen in het voortgezet onderwijs.
Didactisch coachen in het voortgezet onderwijs richt zich op concrete toepassing in de klas. Dit omvat het observeren van lessen om specifieke onderwijsaspecten te evalueren, zoals lesstructuur, differentiatie van instructie en klassenmanagement. De feedback die leraren ontvangen van de didactische coach stelt hen in staat om hun pedagogische aanpak te verfijnen en de leerresultaten van hun leerlingen te verbeteren. Didactisch coachen past in een cultuur van voortdurende verbetering en innovatie in het voortgezet onderwijs.
Bij didactisch coachen in het voortgezet onderwijs hangt de aanpak uiteraard af van de specifieke leerlingenpopulatie en context van de school. Door een persoonlijke benadering kunnen leraren hun professionele competenties versterken en hun impact op het leerproces van leerlingen vergroten. Didactisch coachen bevordert de professionele groei van individuele leraren, en daarmee zeer direct de kwaliteit van het onderwijs.
Wil jij jezelf professioneel ontwikkelen met didactisch coachen? Dat treft. Op maandag 13 mei organiseert Metafoor Onderwijs met OnderwijsArena een kennissessie over Didactisch coachen. Meer weten? Klik op de button, lees meer en doe mee. Meer over de kennissessie..
Méér dan 25% van de startende docenten in het voortgezet onderwijs is na vijf jaar al weg voor de...
Lees meer
Als docent wil je je leerlingen niet alleen kennis bijbrengen, maar ze ook vaardigheden aanleren die...
Lees meer