Blog

Onderwijstechnologie maakt lesgeven toekomstgericht

Door: Shaileen Ho-A-Hing | Gepubliceerd op: 28-05-2018

Onderwijstechnologie speelt een belangrijke rol

Het onderwijs verandert continu en onderwijstechnologie heeft daarin een belangrijke rol. Hoe zorgen wij dat jongeren voorbereid zijn op de toekomst? Het begint allemaal op school en dus bij de docent. Het SLO presenteert samen met het kenniscentrum een nieuw model dat gericht is op de vaardigheden die jongeren nodig hebben in de 21ste eeuw. Wij zetten ze voor je op een rij.

Toekomstgericht lesgeven met onderwijstechnologie

1. Informatievaardigheden
Wat zijn informatievaardigheden? Het zoeken, vinden, beoordelen en gebruiken van informatie. Door het internet is het steeds makkelijker om informatie te plaatsen en te vinden. Het is belangrijk dat leerlingen de vaardigheden beheren om informatie te delen en verwerken. Je leert ze bijvoorbeeld om te beoordelen welke informatie betrouwbaar is en welke niet. Precies waar pedagoog Kirschner voor pleit.

2. ICT – Vaardigheden
ICT is niet meer weg te denken uit ons leven. Al weten we niet hoe toekomstige banen eruit gaan zien, één ding is zeker ICT zal blijven en zich verder ontwikkelen. Het ontwikkelen van ICT-vaardigheden bij jongeren is cruciaal.

3. Media wijsheid
Media wijsheid is een term die in 2005 is geïntroduceerd. De verwachting is dat de samenleving steeds verder zal medialiseren. Het is essentieel dat leerlingen kunnen functioneren, produceren en participeren in een samenleving die steeds verder zal medialiseren.

4. Communiceren
Communiceren is een fundamentele vaardigheid, mensen kunnen niet níet communiceren. Bewust en onbewust versturen en ontvangen wij boodschappen. Door de technologie zijn we altijd met elkaar verbonden en communiceren we op verschillende manieren. Het is belangrijk om jongeren bewust te maken van hun communicatie en de eventuele gevolgen.

5. Samenwerken
Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel en anderen daarbij kunnen aanvullen en ondersteunen. Het werk wordt steeds specialistischer, waardoor samenwerken belangrijk is om met diverse kwaliteiten samen tot een doel te komen. Samenwerken moet op jonge leeftijd gestimuleerd worden.

6. Sociale en culturele vaardigheden
Bij sociale en culturele vaardigheden gaat het om het effectief kunnen leren, werken en leven met mensen van verschillende etnische, culturele en sociale achtergronden. Het is belangrijk dat jongeren kennis opdoen over zichzelf en anderen, en dat zij leren hoe om te gaan met verschillen op het gebied van afkomst, opleiding of sociale klasse, etniciteit, religie, taal, geslacht of gender, leeftijd, handicap en seksuele oriëntatie.

7. Zelfregulering
Zelfregulering houdt in: zelfstandig handelen en daarvoor verantwoordelijkheid nemen in de context van een bepaalde situatie/omgeving, rekening houdend met de eigen capaciteiten. Mensen worden in de huidige samenleving steeds meer aangesproken als individu. Je moet in verschillende situaties zelfstandig kunnen handelen en verantwoordelijkheid kunnen nemen.

8. Kritisch denken
Bij kritisch denken gaat het om het vermogen om zelfstandig te komen tot weloverwogen en beargumenteerde afwegingen, oordelen en beslissingen. Onderwijs dat bijdraagt aan de ontwikkeling van kritische denkvaardigheid leert leerlingen na te denken over een onderwerp, vraag of probleem en dit eerst te analyseren voordat een mening wordt gevormd. Leerlingen worden uitgedaagd om hun eigen ideeën en die van anderen te toetsen en toe te passen.

9. Creatief denken
Creatief denken en handelen is het vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke, maar toepasbare ideeën voor bestaande vraagstukken te vinden. Het onderwijs kan een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van creatief denken door passende leerervaringen aan te bieden die het creatief vermogen ontwikkelen. Het begint bij het bewustzijn dat creativiteit in elke leerling zit en dat creativiteit in alle vakinhoudelijke domeinen aan bod kan komen.

10. Probleem oplossend denken en handelen
Probleemoplossend denken en handelen is het vermogen om een probleem te (h)erkennen en tot een plan te komen om het probleem op te lossen. Kennis, nieuwe kennis en innovatie zijn nodig om huidige en toekomstige maatschappelijke en wereldwijde nieuwe problemen op te lossen. Het is belangrijk dat leerlingen leren zelf problemen te (h)erkennen en in staat zijn oplossingen te bedenken en te realiseren.

11. Computational thinking
Computational thinking is het procesmatig (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om met computertechnologie problemen op te lossen. Het is voor leerlingen belangrijk om te begrijpen hoe informatie tot stand komt zodat je computersystemen kunt benutten voor het oplossen van problemen, voor het denken in stappen en daarmee in voorwaardelijkheden voor de volgorde van de benodigde gegevens.

Voorbeelden van leermiddelen
Heb je hulp nodig bij het toepassen van leermiddelen om de 21ste eeuwse vaardigheden in de praktijk te brengen? Neem dan een kijkje op site van SLO. Zij geven je een aantal voorbeelden van materialen die je kunt toepassen in het po en vo. Heb je zelf voorbeelden van praktijkcases deel ze met ons in de reactie.

Meer lezen over digitalisering?

Onderwijstechnologie en digitalisering kunnen het onderwijs helpen, zeker wanneer het docenten helpt om werkdruk te verminderen.

Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo