Fun in de klas: Voorlezen is voor alle leeftijden

Fun in de klas. Lezen, voorlezen en voorgelezen worden is leuk en belangrijk. Helaas lezen Nederlandse kinderen minder goed dan kinderen in andere landen. Een manier om daar aan te werken is voorlezen. Van 26 januari tot en met 5 februari 2022 zijn de Nationale Voorleesdagen. Wist je dat ook steeds meer volwassenen elkaar voorlezen?

Voorlezen is naast fun in de klas ook nuttig

Voorlezen is verhalen vertellen
Voorgelezen worden is heerlijk. Je hoeft niets te doen (of te denken). Je kunt je ontspannen laten meevoeren met het verhaal. Zelf voorlezen kan ook fijn zijn. Het kost misschien wat meer energie dan luisteren, maar je krijgt alle aandacht. Met je intonatie kun je het verhaal levendig vertellen. Dan merkt heus niemand het, als jij een voorleesfoutje maakt. Voorleestips voor VO vind je hier.

Verhalen maken theorieën praktisch
Verhalen zijn krachtige informatiedragers. Theorie blijft voor leerlingen (te) vaak niet meer dan theorie. Als je de theorie kunt ophangen aan een verhaal of herkenbaar voorbeeld blijft het beter hangen bij leerlingen. “Niets zo praktisch als een goede theorie” is een uitspraak van Kurt Lewin. Met een toegankelijk en treffend verhaal geef je leerlingen ‘toegang’ tot de theorie.

Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling

Mensen zijn geboren als verhalenvertellers
Het maakt niet uit wie jouw voorouders precies zijn. Een ding is zeker: een aantal van hen zat ooit bij een kampvuur en luisterde naar het verhaal van een van hen. Voor de oermens was het van levensbelang. Velen van ons doen dat nu nog graag. Niet raar dus. Want nog voor we konden lezen en schrijven – werden ervaringen, ideeën en informatie doorgegeven via het vertellen van verhalen.

Niets boeit meer (en leert beter!) dan een leraar met sterke verhalen
Heb jij ooit zo’n leraar gehad? Zo’n leraar die geweldige verhalen voorlas. Jongeren van 15 jaar die op jonge leeftijd werden voorgelezen ontwikkelen een hoger niveau van begrijpend lezen dan jongeren bij wie dat niet gebeurde. Voorlezen geeft dus niet alleen een goed gevoel. Nee, de bijdrage aan de ontwikkeling van jonge mensen is wetenschappelijk vastgesteld.

Voorlezen is ‘quality time’

Voorlezen werkt voor kinderen, pubers en volwassenen
Wist je dat bij dierenasiels kinderen welkom zijn om katten voor te lezen? Ook volwassenen ontdekken de kracht van voorlezen. Sommige mensen gebruiken voorlezen via voicemail op momenten dat ze niet bij elkaar kunnen zijn. En juist ook in de laatste fase van het leven heeft voorlezen grote betekenis. In de klas voorlezen is voor veel pubers spannend om te doen. Het is een aangename manier om contact met elkaar te hebben, maar het is wel nodig om eerst een veilige context te scheppen.

Voorlezen is leuk en spannend
Voor plezier en voor de ontwikkeling van begrijpend lezen. Voorlezen en voorgelezen worden draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de kennis van de wereld. Dat zijn goede redenen om (elkaar) voor te lezen. Het is een grote oefening in het plaatsen en hanteren van emoties. Onbewust absorberen leerlingen de context van de wereld. En voelen de leerlingen/studenten zich veilig om te beginnen? Je kunt het voorlezen in een spelvorm gieten.

OPDRACHT
Een stem die een beetje varieert is fijn om naar te luisteren. Laat leerlingen dit filmpje bekijken. Natuurlijk mag dit leiden tot de slappe lach, want het is ‘funbruari’!

VRAGEN OM TE GEBRUIKEN IN DE LES

  • Welke variaties kende je al van voorgelezen worden?
  • Op welke manieren kun jij variëren met je stem?
  • Welke variatie gebruik je graag?

Meer fun in de klas?

Lees vooral de andere delen binnen deze serie artikelen. Klik hier voor deel 2, deel 3 en deel 4. Bekijk via deze link alle artikelen binnen dit thema.

 

Valentijn Brandt
Auteur
Studeerde Fotografie in Den Haag en Sociologie in Nijmegen. Hier schrijft hij over HR strategie en ontwikkelingen in het MBO en VO onderwijs. Valentijn Brandt (Amsterdam, 1981) is vader van twee schoolgaande kinderen.
Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo