Fun in de klas: Omdenken helpt het onderwijs

Tijd voor wat extra fun in de klas. Pippi’s quote is inmiddels bijna een cliché. “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Herken je ‘m? Pippi Langkous heeft dat nooit gezegd en Astrid Lindgren heeft dat nooit geschreven. Toch is het een uitspraak die goed bij Pippi zou passen. Het is bovendien een uitspraak waar jij leerlingen vooruit mee kunt helpen.

School is leuker met omdenken dus fun in de klas!

Leren is leuker met omdenken
Omdenken, zoals Pippi doet, brengt een glimlach op ieders gezicht. Het omdenken biedt niet direct een oplossing voor elk probleem. Wat het wel doet is een impuls, waarmee je nieuwe uitdagingen kunt aangaan. Nieuwe dingen leren is uitdagingen aangaan. Dat lukt ook jouw leerlingen beter met een glimlach in hun hart. Kijk maar eens hier naar.

Lesgeven is leuker met omdenken
Je kunt als leraar rechtlijnig de stof afdraaien. Die dagen kennen we helaas allemaal. En uiteraard geeft niet elke groep je de energie om het anders aan te pakken. Maar lesgeven wordt leuker als je gaat letten op de momenten, waar jij leerlingen kunt helpen met omdenken. Want wat zich toont als een gebrek aan motivatie is soms een gebrek aan (zelf)vertrouwen.

Omdenken is een vaardigheid

Omdenken is een serieuze zaak
Onderwijswetenschapper Pieter Sprangers gebruikt omdenken voor bestuurlijke adviezen aan het onderwijs. Hij ziet in de huidige maatschappij twintig schokkende trends die zich manifesteren in het onderwijs en denkt ook over praktische oplossingen. Leerlingen, leerkrachten en beleidsmakers geeft hij concrete tips in zijn boek dat je hier kunt lezen.

Omdenken kun ook jij leren
Wil jij ook leren omdenken, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan biedt de volgende oefening wellicht een beginnetje. Vraag jezelf vaker af of het tegenovergestelde ook waar is. Kan je bij elke nieuwe gedachte doen. Je afvragen: kan ik het omkeren, klopt het dan ook? Kijk ook eens naar een conference van de koning van de omkering Theo Maassen. Theo Maassen is leuk, maar het wordt nog leuker.

Als je het omdenkt, werkt het nog steeds

Darten is denkwerk
Darten staat bekend als een beetje een luie sport. Een sport waarbij vooral veel bier wordt gedronken. Niet terecht. Deze jongen uit Bunschoten ging veel beter rekenen toen hij begon met darten. Hoe kom je van het cijfer 501 het snelst precies op nul? Daar is door slimme mensen (geen bierdrinkers) lang over nagedacht. Mikken op de ‘triple 20’ is voor de meeste spelers een slechte strategie. Wil je weten waarom? Het antwoord lees je hier.

Maak van omdenken een sport
Met een beetje creativiteit kun je veel dingen in het leven én in de les combineren tot iets dat aangenaam en tegelijk nuttig is. Veel voorkomende uitdagingen waar leerlingen of studenten tegenaan lopen zijn: korte spanningsboog, faal- en spreekangst en werk afmaken. Hieronder vind je drie filmpjes kunnen helpen.

Opdracht voor meer fun in de klas

Ga aan de slag met deze filmpjes:

VRAGEN
• Anders dan je misschien verwacht, kunnen ‘energizers’ goed werken tegen een korte spanningsboog. Hier zijn tientallen ‘energizers’ om te gebruiken op school (en online).
• Maak met de klas een spel over het omgaan met angst (voor afwijzing). Met dit filmpje, leer je hoe je met de leerlingen of studenten zo’n spel kunt maken en spelen.
• Het uitlezen van boeken is een goed voorbeeld van dingen afmaken. Hier krijg je tips om dingen te leren afmaken. Laat de klas nadenken over tips.

Meer fun in de klas?

Lees vooral de andere delen binnen deze serie artikelen. Klik hier voor deel 1, deel 2 en deel 4. Bekijk via deze link alle artikelen binnen dit thema.

Valentijn Brandt
Auteur
Studeerde Fotografie in Den Haag en Sociologie in Nijmegen. Hier schrijft hij over HR strategie en ontwikkelingen in het MBO en VO onderwijs. Valentijn Brandt (Amsterdam, 1981) is vader van twee schoolgaande kinderen.
Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo