Fun in de klas: Metafoor kaartspel

Tijd voor fun in de klas! De eerste maand van het nieuwe jaar vloog voorbij. In 2021 doopten wij de maand februari om tot Funbruari. Dit bleek een succes. Daarom doen wij het dit jaar opnieuw. Bijna alle lessen zijn weer fysiek. Iedereen heeft behoefte aan plezier tussen de lessen door. Daar dragen wij graag ons steentje aan bij.

Metafoor Onderwijs helpt jou met het brengen van fun in de klas

Als jij de Metafoor Onderwijs bureaukalender hebt, zie je elke maand een nieuw thema centraal staan. In Funbruari zorgen we dat jij plezier hebt op school! We delen iedere week een nieuwe blog. Daarin verbinden wij een spel of opdracht aan een thema. Naast een hoop plezier hebben dient dit een educatief doel.

Spelen kan ook volwassenen motiveren
Spelen is een breed begrip. In de wetenschap en in woordenboeken zijn er verschillende definities in omloop. Spelen heeft geen doel, maar is een doel op zich. Het is een actieve, vaak lichamelijke bezigheid, die je uit vrije wil onderneemt. Als je er mee bezig bent, ga je er vaak ook helemaal in op. De Amerikaanse psychiater Lenore Terr definieert spelen als ‘een activiteit met plezier als grootste doel’. Spelen is stress verlagend en een uitlaatklep voor negatieve emoties. Daarnaast word je er creatiever van. Je leest er meer over in het artikel ‘Volwassenen moeten meer spelen’ van Psychologie Magazine.

Spelenderwijs leren
Ingewikkelde kennis en handelingen kun je gemakkelijker je eigen maken door spelenderwijs te leren. Vandaar dat er tegenwoordig diverse spelelementen worden gebruikt in het onderwijs. Je leest in dit artikel meer over de voordelen van spelenderwijs leren.

Het spel
Spellen als Hints, 30 Seconds en Pictionary kennen we inmiddels allemaal. Je kan van deze spellen gebruik maken om de stof uit jouw lessen over te brengen aan jouw studenten en leerlingen. Daar gaan wij jou mee helpen.

Download dit bestand. Je vindt hier de spelregels en 3 verschillende soorten kaarten. De eerste kaart heeft als afbeelding een schrift, de tweede een tekenboek en de laatste kaarten hebben een afbeelding van een smartboard. Elk van deze kaarten vereist een andere handeling. De kaarten met het schrift vragen om een omschrijving van het onderwerp zonder hetgeen op de kaart te noemen. Bij de kaart met het tekenboek wordt het opgeschreven onderwerp getekend. Trek je een kaart met het smartboard moet er worden uitgebeeld.

Gebruik deze kaarten door belangrijke termen, gebeurtenissen, handelingen of andere onderwerpen die je in jouw les behandelt op te schrijven. Zorg wel dat je deze daadwerkelijk in de les behandelt. Aan het eind van de les verdeel je de klas in verschillende teams. Laat iedere groep om de beurt een kaart pakken en de desbetreffende handeling uitvoeren. Hang er wel een tijdslimiet aan van 1 minuut of minder. Iedereen uit de groep mag raden! Welke groep weet de meeste punten te scoren?

Wil je weten of de lesstof echt goed is blijven hangen bij de studenten? Speel dit spel dan aan het eind van de week en gebruik onderwerpen die eerder aan bod zijn gekomen! Aan de hand hiervan weet je meteen welk deel van de lesstof goed is blijven hangen bij de studenten. Maar ook wat misschien nog meer aandacht moet krijgen!

Meer artikelen over fun in de klas lezen?

Lees vooral de andere delen binnen deze serie artikelen. Klik hier voor deel 1, deel 3 en deel 4. Bekijk via deze link alle artikelen binnen dit thema.

Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo