banner image

Succesvol leren op afstand

23-06-2020
Sanne Lommen

De realiteit heeft de ontwikkelingen ingehaald. De onderwijssector heeft in een handomdraai haar onderwijs omgezet naar online onderwijs. Het heeft natuurlijk heel wat gevolgen voor onze docenten, maar ook voor de leerlingen. Vergeleken met andere landen blijkt uit onderzoek steeds weer dat de motivatie van Nederlandse leerlingen relatief laag is (Onderwijsinspectie, 2015; OECD, 2016). De huidige omstandigheden doen de motivatie waarschijnlijk geen goed.  Hoe maak je afstandsonderwijs toch tot een succes? Er is een aantal belangrijk factoren waarmee je rekening moet houden bij het geven van afstandsonderwijs. Deze lichten we voor jullie toe.

Drie factoren zijn van belang voor effectief afstandsonderwijs: communicatie, flexibiliteit en eigenaarschap.

Constructieve en leerdoelgerichte communicatie

Een effectieve interactie van vragen, antwoorden, aanwijzingen en tips is essentieel. Online leeromgevingen, zoals games kunnen door de beloningsmechanismen die erin zitten, leerlingen in eerste instantie zeker extra motiveren en stimuleren. Maar om de flow erin te houden is een balans tussen uitdaging, belonen en leren nodig. Zeker bij jongere leerlingen is met name in digitale leeromgevingen persoonlijke en inhoudelijke feedback op inzet (minder dan op prestatie of uitkomst) en taak heel belangrijk. (Kennisrotonde, 2016a). 

Naast digitale faciliteiten zoals Teams of Zoom, is de inzet van WhatsApp of sociale media een effectieve manier. Dit kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten en ervoor zorgen dat ze meer met leren bezig zijn (Kennisrotonde, 2018).

Flexibiliteit

Een flexibele lesplanning draagt bij aan adaptief onderwijs. Leerdoelen, opdrachten en toetsen kunnen zo worden aangepast aan de behoefte van de leerlingen. Juist digitale leermiddelen bieden daarbij ondersteuning. 

Eigenaarschap

Als laatste is het belangrijk dat leerlingen beschikken over een bepaalde mate van zelfstandigheid. Ze moeten het gevoel hebben dat ze zeggenschap hebben over het leren (Kennisrotonde, 2017a). Bovendien dienen ze te beschikken over voldoende vaardigheden om daadwerkelijk en effectief zelfsturend te zijn. Hun kennis, ervaring, leeftijd en rijpheid bepalen of ze hiertoe in staat zijn. 

Een stimulerende leeromgeving waarin bijvoorbeeld informatiebronnen en internet aanwezig zijn, kan kinderen helpen om zelfgestuurd te gaan leren. 

Ook werken met (e-)portfolio’s heeft positieve effecten op de leerlingen en stimuleren hen in hun zelfsturing.Kortom: er zijn zeker voordelen aan afstandsonderwijs, maar er zijn bepaalde randvoorwaarden om er ook daadwerkelijk een succes van te maken! Wil je meer weten over het bovenstaande, lees dan verder op: https://www.nro.nl/kennisrotondevragenopeenrij/afstandsleren-wat-werkt-wel-en-wat-niet . Of zet jij al succesvol afstandsleren in en wil je deze ervaring delen? Stuur dan een mail naar info@metafooronderwijs.nl.  Wij gaan graag met je in gesprek om jouw ervaring op ons platform Onderwijs en Afstand te delen!
 

Nieuws & Blogs

28-04-2023

Examenvoorbereiding met peer-to-peer studiegroepen

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten goed voor te bereiden op examens. Naast het geven van lessen en huiswerkopdrachten, zijn er andere manieren waarop jij leerlingen of studenten kunt helpen zich voor te bereiden op deze uitdagende periode. Een van die manieren is door middel van peer-to-peer studiegroepen. In dit artikel bespreken we waarom peer-to-peer studiegroepen een geweldige manier van examenvoorbereiding is en geven we tips voor het opzetten van effectieve studiegroepen en suggesties voor studiegroepactiviteiten.
Lees meer
12-04-2023

Hoe inspireer jij als docent jouw leerlingen of studenten?

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten gemotiveerd te houden tijdens de examenvoorbereiding. In dit artikel delen we een aantal tips en suggesties die jou helpen om jouw leerlingen of studenten te inspireren en te motiveren tijdens de examenvoorbereiding.
Lees meer
03-04-2023

Hoe feedback helpt bij examenvoorbereiding

Als docent wil je dat jouw leerlingen goed voorbereid zijn op hun examens. Het geven van feedback op eerdere opdrachten kan hierbij enorm helpen. Het is een effectieve manier om de zwakke punten van studenten te identificeren en hen te begeleiden bij de onderwerpen waar ze meer aandacht aan moeten besteden. Daarnaast kan het ook helpen om het begrip van de stof bij studenten te verbeteren. In dit artikel lees je hoe je als docent feedback op eerdere opdrachten kunt geven en welke tips je daarbij kunnen helpen.
Lees meer