MENU
23-06-2020

Succesvol leren op afstand

De realiteit heeft de ontwikkelingen ingehaald. De onderwijssector heeft in een handomdraai haar onderwijs omgezet naar online onderwijs. Het heeft natuurlijk heel wat gevolgen voor onze docenten, maar ook voor de leerlingen. Vergeleken met andere landen blijkt uit onderzoek steeds weer dat de motivatie van Nederlandse leerlingen relatief laag is (Onderwijsinspectie, 2015; OECD, 2016). De huidige omstandigheden doen de motivatie waarschijnlijk geen goed.  Hoe maak je afstandsonderwijs toch tot een succes? Er is een aantal belangrijk factoren waarmee je rekening moet houden bij het geven van afstandsonderwijs. Deze lichten we voor jullie toe.

Drie factoren zijn van belang voor effectief afstandsonderwijs: communicatie, flexibiliteit en eigenaarschap.

Constructieve en leerdoelgerichte communicatie

Een effectieve interactie van vragen, antwoorden, aanwijzingen en tips is essentieel. Online leeromgevingen, zoals games kunnen door de beloningsmechanismen die erin zitten, leerlingen in eerste instantie zeker extra motiveren en stimuleren. Maar om de flow erin te houden is een balans tussen uitdaging, belonen en leren nodig. Zeker bij jongere leerlingen is met name in digitale leeromgevingen persoonlijke en inhoudelijke feedback op inzet (minder dan op prestatie of uitkomst) en taak heel belangrijk. (Kennisrotonde, 2016a). 

Naast digitale faciliteiten zoals Teams of Zoom, is de inzet van WhatsApp of sociale media een effectieve manier. Dit kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten en ervoor zorgen dat ze meer met leren bezig zijn (Kennisrotonde, 2018).

Flexibiliteit

Een flexibele lesplanning draagt bij aan adaptief onderwijs. Leerdoelen, opdrachten en toetsen kunnen zo worden aangepast aan de behoefte van de leerlingen. Juist digitale leermiddelen bieden daarbij ondersteuning. 

Eigenaarschap

Als laatste is het belangrijk dat leerlingen beschikken over een bepaalde mate van zelfstandigheid. Ze moeten het gevoel hebben dat ze zeggenschap hebben over het leren (Kennisrotonde, 2017a). Bovendien dienen ze te beschikken over voldoende vaardigheden om daadwerkelijk en effectief zelfsturend te zijn. Hun kennis, ervaring, leeftijd en rijpheid bepalen of ze hiertoe in staat zijn. 

Een stimulerende leeromgeving waarin bijvoorbeeld informatiebronnen en internet aanwezig zijn, kan kinderen helpen om zelfgestuurd te gaan leren. 

Ook werken met (e-)portfolio’s heeft positieve effecten op de leerlingen en stimuleren hen in hun zelfsturing.Kortom: er zijn zeker voordelen aan afstandsonderwijs, maar er zijn bepaalde randvoorwaarden om er ook daadwerkelijk een succes van te maken! Wil je meer weten over het bovenstaande, lees dan verder op: https://www.nro.nl/kennisrotondevragenopeenrij/afstandsleren-wat-werkt-wel-en-wat-niet . Of zet jij al succesvol afstandsleren in en wil je deze ervaring delen? Stuur dan een mail naar info@metafooronderwijs.nl.  Wij gaan graag met je in gesprek om jouw ervaring op ons platform Onderwijs en Afstand te delen!
 

Recente vacatures
in Den Haag
Heb jij een post HBO Hoogbegaafdheid of bereid om dit te gaan doen en heb jij ervaring als leerkracht en ben je per direct beschikbaar? Dan komen wij graag in contact met je!
in Omgeving Dordrecht
Ben jij een bevlogen docent met een sterke persoonlijkheid, die affiniteit heeft met het vak entree onderwijs en in het bezit van een lesbevoegdheid? Lees dan verder!
in Utrecht
Ben je een ervaren docent voor commerciële vakken, woon je in de regio Utrecht en wil je graag aan de slag binnen het volwassenenonderwijs? Dan komen we graag met je in contact!
in Regio Rotterdam
Ben jij als docent specialst op het gebied van simulatieprogramma's Exact Online en Kempinga? Lees dan zeker meer over deze leuke vacature in de regio Rotterdam!
Metafoor Onderwijs gebruikt cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op jouw interesses.