Succesvol leren op afstand

23-06-2020

De realiteit heeft de ontwikkelingen ingehaald. De onderwijssector heeft in een handomdraai haar onderwijs omgezet naar online onderwijs. Het heeft natuurlijk heel wat gevolgen voor onze docenten, maar ook voor de leerlingen. Vergeleken met andere landen blijkt uit onderzoek steeds weer dat de motivatie van Nederlandse leerlingen relatief laag is (Onderwijsinspectie, 2015; OECD, 2016). De huidige omstandigheden doen de motivatie waarschijnlijk geen goed.  Hoe maak je afstandsonderwijs toch tot een succes? Er is een aantal belangrijk factoren waarmee je rekening moet houden bij het geven van afstandsonderwijs. Deze lichten we voor jullie toe.

Drie factoren zijn van belang voor effectief afstandsonderwijs: communicatie, flexibiliteit en eigenaarschap.

Constructieve en leerdoelgerichte communicatie

Een effectieve interactie van vragen, antwoorden, aanwijzingen en tips is essentieel. Online leeromgevingen, zoals games kunnen door de beloningsmechanismen die erin zitten, leerlingen in eerste instantie zeker extra motiveren en stimuleren. Maar om de flow erin te houden is een balans tussen uitdaging, belonen en leren nodig. Zeker bij jongere leerlingen is met name in digitale leeromgevingen persoonlijke en inhoudelijke feedback op inzet (minder dan op prestatie of uitkomst) en taak heel belangrijk. (Kennisrotonde, 2016a). 

Naast digitale faciliteiten zoals Teams of Zoom, is de inzet van WhatsApp of sociale media een effectieve manier. Dit kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten en ervoor zorgen dat ze meer met leren bezig zijn (Kennisrotonde, 2018).

Flexibiliteit

Een flexibele lesplanning draagt bij aan adaptief onderwijs. Leerdoelen, opdrachten en toetsen kunnen zo worden aangepast aan de behoefte van de leerlingen. Juist digitale leermiddelen bieden daarbij ondersteuning. 

Eigenaarschap

Als laatste is het belangrijk dat leerlingen beschikken over een bepaalde mate van zelfstandigheid. Ze moeten het gevoel hebben dat ze zeggenschap hebben over het leren (Kennisrotonde, 2017a). Bovendien dienen ze te beschikken over voldoende vaardigheden om daadwerkelijk en effectief zelfsturend te zijn. Hun kennis, ervaring, leeftijd en rijpheid bepalen of ze hiertoe in staat zijn. 

Een stimulerende leeromgeving waarin bijvoorbeeld informatiebronnen en internet aanwezig zijn, kan kinderen helpen om zelfgestuurd te gaan leren. 

Ook werken met (e-)portfolio’s heeft positieve effecten op de leerlingen en stimuleren hen in hun zelfsturing.Kortom: er zijn zeker voordelen aan afstandsonderwijs, maar er zijn bepaalde randvoorwaarden om er ook daadwerkelijk een succes van te maken! Wil je meer weten over het bovenstaande, lees dan verder op: https://www.nro.nl/kennisrotondevragenopeenrij/afstandsleren-wat-werkt-wel-en-wat-niet . Of zet jij al succesvol afstandsleren in en wil je deze ervaring delen? Stuur dan een mail naar info@metafooronderwijs.nl.  Wij gaan graag met je in gesprek om jouw ervaring op ons platform Onderwijs en Afstand te delen!
 

Nieuws & Blogs

16-09-2020

Prinsjesdag 2020 en het onderwijs

Vroeg jij je ook af hoe Prinsjesdag er dit jaar uit zou zien door de COVID-19? De derde dinsdag van september is altijd al een speciale dag geweest. Het was dit jaar echter meer dan speciaal, omdat Prinsjesdag er heel anders uitzag dan de voorgaande jaren. Toch blijft Prinsjesdag indrukwekkend en geeft het inzicht in hoe het één en ander binnen de maatschappij gaat veranderen, dit geldt ook voor het onderwijs. Wat er verandert binnen het onderwijs hebben we hieronder inzichtelijk gemaakt.
Lees meer
04-09-2020

Onderwijs & COVID-19 zorgen voor dit schooljaar

Leiders en bestuurders van scholen en overige onderwijsinstellingen maken zich ernstige zorgen over het onderwijs dit schooljaar. Onder andere over het borgen van de richtlijnen vanuit de overheid, een toenemend verschil tussen leerlingen en de inzetbaarheid van voldoende personeel. Dit zijn enkele conclusies die getrokken zijn uit de voortzetting van het onderzoek naar de invloed van COVID-19 op het onderwijs.
Lees meer
10-07-2020

5 Tips voor een ontspannen zomervakantie

De werkdruk in het onderwijs ligt hoog, dat weten we allemaal. Je bent docent en dat hoort erbij. Daarom is het belangrijk dat je zelf rust en ontspanning opzoekt. De zomervakantie is een mooi moment om helemaal te ontladen en tot rust te komen. Metafoor Onderwijs geeft jou 5 tips voor een ontspannen zomervakantie.
Lees meer
Metafoor Onderwijs gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.