banner image

Succesvol leren op afstand

23-06-2020
Sanne Lommen

De realiteit heeft de ontwikkelingen ingehaald. De onderwijssector heeft in een handomdraai haar onderwijs omgezet naar online onderwijs. Het heeft natuurlijk heel wat gevolgen voor onze docenten, maar ook voor de leerlingen. Vergeleken met andere landen blijkt uit onderzoek steeds weer dat de motivatie van Nederlandse leerlingen relatief laag is (Onderwijsinspectie, 2015; OECD, 2016). De huidige omstandigheden doen de motivatie waarschijnlijk geen goed.  Hoe maak je afstandsonderwijs toch tot een succes? Er is een aantal belangrijk factoren waarmee je rekening moet houden bij het geven van afstandsonderwijs. Deze lichten we voor jullie toe.

Drie factoren zijn van belang voor effectief afstandsonderwijs: communicatie, flexibiliteit en eigenaarschap.

Constructieve en leerdoelgerichte communicatie

Een effectieve interactie van vragen, antwoorden, aanwijzingen en tips is essentieel. Online leeromgevingen, zoals games kunnen door de beloningsmechanismen die erin zitten, leerlingen in eerste instantie zeker extra motiveren en stimuleren. Maar om de flow erin te houden is een balans tussen uitdaging, belonen en leren nodig. Zeker bij jongere leerlingen is met name in digitale leeromgevingen persoonlijke en inhoudelijke feedback op inzet (minder dan op prestatie of uitkomst) en taak heel belangrijk. (Kennisrotonde, 2016a). 

Naast digitale faciliteiten zoals Teams of Zoom, is de inzet van WhatsApp of sociale media een effectieve manier. Dit kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten en ervoor zorgen dat ze meer met leren bezig zijn (Kennisrotonde, 2018).

Flexibiliteit

Een flexibele lesplanning draagt bij aan adaptief onderwijs. Leerdoelen, opdrachten en toetsen kunnen zo worden aangepast aan de behoefte van de leerlingen. Juist digitale leermiddelen bieden daarbij ondersteuning. 

Eigenaarschap

Als laatste is het belangrijk dat leerlingen beschikken over een bepaalde mate van zelfstandigheid. Ze moeten het gevoel hebben dat ze zeggenschap hebben over het leren (Kennisrotonde, 2017a). Bovendien dienen ze te beschikken over voldoende vaardigheden om daadwerkelijk en effectief zelfsturend te zijn. Hun kennis, ervaring, leeftijd en rijpheid bepalen of ze hiertoe in staat zijn. 

Een stimulerende leeromgeving waarin bijvoorbeeld informatiebronnen en internet aanwezig zijn, kan kinderen helpen om zelfgestuurd te gaan leren. 

Ook werken met (e-)portfolio’s heeft positieve effecten op de leerlingen en stimuleren hen in hun zelfsturing.Kortom: er zijn zeker voordelen aan afstandsonderwijs, maar er zijn bepaalde randvoorwaarden om er ook daadwerkelijk een succes van te maken! Wil je meer weten over het bovenstaande, lees dan verder op: https://www.nro.nl/kennisrotondevragenopeenrij/afstandsleren-wat-werkt-wel-en-wat-niet . Of zet jij al succesvol afstandsleren in en wil je deze ervaring delen? Stuur dan een mail naar info@metafooronderwijs.nl.  Wij gaan graag met je in gesprek om jouw ervaring op ons platform Onderwijs en Afstand te delen!
 

Nieuws & Blogs

27-11-2023

Effectieve feedback in het onderwijs: een overzicht

Feedback in het onderwijs is krachtig, maar niet alle feedback is even effectief. Onderzoek toont aan dat de manier, timing en vorm van feedback van invloed zijn op het leerproces van leerlingen. In dit blog lees je meer over verschillende soorten van feedback en de meest effectieve plaats van feedback in het leerproces. Hoe kun jij jouw feedbackskills verbeteren?
Lees meer
06-11-2023

Meester Raj staat stevig aan de start

In de bruisende gangen van mboRijnland komt een frisse wind waaien. Raj Nanda heeft zijn intrede gedaan en brengt een golf van energie en innovatie met zich mee. In dit blog nemen we je mee in het verhaal van deze inspirerende ‘nieuwkomer’. Een man die beweging brengt in het onderwijs. Dit doet hij met passie, enthousiasme en een vernieuwende aanpak. Ontdek hoe Raj zijn eerste weken heeft beleefd.
Lees meer
01-11-2023

Economieonderwijs schreeuwt om vernieuwing

Het economieonderwijs loopt 30 jaar achter op ontwikkelingen in maatschappij en wetenschap. Dat zegt professor Lans Bovenberg. Eerder dit jaar ging hij met emeritaat. Ter gelegenheid van de ‘Week van het Economieonderwijs’ (20 - 24 november 2023), komen we in dit artikel terug op zijn analyse en de methode die hij ontwikkelde voor modern economieonderwijs.
Lees meer