banner image

Meer interactie in de klas? 3 tips om dit voor elkaar te krijgen!

28-02-2020
Peter Schwank

Iedereen kan het zich nog herinneren uit zijn of haar schooltijd. Die ene leraar die altijd alle aandacht van de leerlingen had. De hele klas was opgewekt en luisterde aandachtig naar elk woord wat er gezegd werd. Als hij of zij opriep voor interactie, stond niet één maar de hele groep klaar om te reageren. 

Mis jij regelmatig interactie in de klas? Steekt er maar één enkele leerling zijn vinger op als je de klas wat vraagt? Grote kans dat jij gezien wordt als een saaie docent. Aangezien je juist je klas tot een optimaal resultaat wilt brengen is het belangrijk de leerlingen te boeien. Om je hierbij te helpen hebben wij enkele praktische tips voor je verzameld. Pas ze toe in je lessen en wordt die docent waar jaren later nog over gesproken wordt door oud-leerlingen.

Tip 1: koppel lessen aan actualiteiten

Sinds jaar en dag hebben leerlingen het maar al te graag over dagelijkse gebeurtenissen. Door de opkomst van mobieltjes en social media is dit alleen maar toegenomen. De nieuwste trending topics en video’s behoren tot de populairste gesprekstof van de dag. Docenten die hun leerlingen weten te boeien, koppelen deze gebeurtenissen slim aan hun lessen om vanaf moment 1 de aandacht van de klas te pakken.

Ben je een docent Nederlands en wil je de leerlingen wat bijbrengen over correcte spelling? Koppel dit dan aan het interview dat je laatst zag met een voor de leerlingen populaire icoon. Bijvoorbeeld dat interview met een rapper die zijn nieuwste single promoot. Vertel hen dat zij net zo kunstzinnig met taal kunnen worden als de rapper, zolang zij maar genoeg kennis hebben van de Nederlandse taal.

Tip 2:  Variatie in werkvormen

Vind jij het ook saai om elk uur en elke dag hetzelfde te doen? Iets constant herhalen verveelt de meeste mensen enorm. Zo werkt dat bij studenten uiteraard ook. Afwisseling van leerstof en methodes is cruciaal om de aandacht van studenten vast te houden en interactie te krijgen. 

Gebruiken je leerlingen doorgaans een boek om hun wiskunde oefeningen in de les te maken? Breng hier dan variatie in door ze opdrachten via hun mobiel of Ipad uit te laten rekenen. Roep ze voor de klas zodat ze de berekeningen op het bord of whiteboard kunnen opschrijven. Of laat ze hun boeken sluiten en lok een discussie uit over hoe ze het aantal liters in een groot zwembad kunnen berekenen. Door dit soort variatie toe te passen, blijven de leerlingen geboeid zitten en vervelen ze zich minder snel. 

Tip 3: Meer dan alleen het boek

Leerlingen snakken naar meer dan alleen vakkennis uit hun boeken. Als expert in jouw vakgebied kan jij net dat beetje extra geven. Leraren die populair zijn vertellen meer dan dat wat in het boek staat. Ze koppelen hun ervaring aan de lesstof en maken de leerlingen duidelijk hoe ze de lessen in de praktijk kunnen toepassen.

Ben jij een NaSk docent? Vertel dan jouw ervaringen met natuurkunde en scheikunde en waarom je hebt gekozen voor dit vakgebied. Jouw passie voor het vak is aanstekelijk en stimulerend. Geef ze daarnaast concrete voorbeelden, om aan te geven waarvoor ze de kennis op deze vakgebieden nodig hebben. Jouw lessen worden een stuk boeiender zodra zij beseffen dat ze de kennis kunnen inzetten voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van schone en groenere energie.
 

Zorgen over het lerarentekort?


Leraren zijn er genoeg, ze staan alleen niet voor de klas. Meer weten? Lees het blog.

LERARENTEKORT BESTAAT NIET

Nieuws & Blogs

28-04-2023

Examenvoorbereiding met peer-to-peer studiegroepen

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten goed voor te bereiden op examens. Naast het geven van lessen en huiswerkopdrachten, zijn er andere manieren waarop jij leerlingen of studenten kunt helpen zich voor te bereiden op deze uitdagende periode. Een van die manieren is door middel van peer-to-peer studiegroepen. In dit artikel bespreken we waarom peer-to-peer studiegroepen een geweldige manier van examenvoorbereiding is en geven we tips voor het opzetten van effectieve studiegroepen en suggesties voor studiegroepactiviteiten.
Lees meer
12-04-2023

Hoe inspireer jij als docent jouw leerlingen of studenten?

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten gemotiveerd te houden tijdens de examenvoorbereiding. In dit artikel delen we een aantal tips en suggesties die jou helpen om jouw leerlingen of studenten te inspireren en te motiveren tijdens de examenvoorbereiding.
Lees meer
03-04-2023

Hoe feedback helpt bij examenvoorbereiding

Als docent wil je dat jouw leerlingen goed voorbereid zijn op hun examens. Het geven van feedback op eerdere opdrachten kan hierbij enorm helpen. Het is een effectieve manier om de zwakke punten van studenten te identificeren en hen te begeleiden bij de onderwerpen waar ze meer aandacht aan moeten besteden. Daarnaast kan het ook helpen om het begrip van de stof bij studenten te verbeteren. In dit artikel lees je hoe je als docent feedback op eerdere opdrachten kunt geven en welke tips je daarbij kunnen helpen.
Lees meer