Bussemaker wil regels mbo versoepelen met maatwerk voor elke student

11-12-2017

Het mbo in de regio krijgt meer ruimte om af te wijken van de regels. Scholen en werkgevers in de regio weten vaak goed wat er nodig is om leerlingen in de goede opleiding te geven. Zij verdienen daarom meer vrijheid om hun onderwijs in te richten, vindt minister Bussemaker.  Dit meldt Rijksoverheid.
De bewindsvrouw schrijft dit in haar kabinetsreactie op twee adviezen (van de Onderwijsraad en de SER) over de toekomst van het beroepsonderwijs. Voorwaarde die ze stelt aan de ruimte die ze biedt is dat belanghebbenden binnen de school en de regio ermee instemmen en de kwaliteit van het onderwijs op orde is.

Wet die vastgelegd is

Nu nog is in de wet vastgelegd hoe lang een opleiding moet duren, maar het kan wenselijk zijn als scholen hier in kunnen variëren. Zo kan het voor havo-scholieren mogelijk zijn om een mbo-opleiding sneller te doorlopen. Deze mogelijkheid maakt het voor havisten ook aantrekkelijk om te kiezen voor een mbo-opleiding. Ook voor werkenden kan het inkorten van de opleiding het aantrekkelijker maken om weer een opleiding te volgen. Ze vraagt de SER om te onderzoeken of er meer ruimte noodzakelijk is.

Om het voor werkgevers aantrekkelijker te maken om een leerwerkplek aan te bieden maakt het kabinet bij de verhoging van het wettelijk minimumjeugdloon een uitzondering voor bbl'ers.

Alternatief tussen bbl en bol

Bussemaker wil daarnaast een alternatief te bieden voor de keuze tussen bbl (vier dagen werken, een dag naar school) en bol (een tot drie dagen werken, twee tot vier dagen naar school). Het moet makkelijker worden om als school voor een leerling een mix van praktijk en theorie op maat samen te stellen. Binnen lopende experimenten met combinatie van bol en bbl zijn hiertoe al mogelijkheden, maar de minister wil bezien of er meer werk gemaakt kan worden van hydride onderwijsvormen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Nieuws & Blogs

21-01-2021

Ondersteun jouw online lessen met deze tools en apps | Deel 4

Ook al is het einde van de coronacrisis in zicht, scholen blijven voorlopig nog dicht. Het ontbreken van klassikale lessen heeft een flinke impact op het onderwijs. Om de kwaliteit van lessen te blijven waarborgen, hebben docenten zich razendsnel aangepast aan verschillende vormen van online- en hybride onderwijs.
Lees meer
12-01-2021

Zo ervaren docenten het 1,5 meter onderwijs

In november hebben wij in samenwerking met Onderwijs en Afstand een onderzoek uitgevoerd. We wilden graag weten hoe jullie docenten en leraren, het 1,5 meter onderwijs ervaren. Voor dit onderzoek hebben 370 professionals in de leeftijdscategorie 22 t/m 75 jaar deelgenomen aan de enquête. In het onderzoek zijn er verschillende onderwerpen aanbod gekomen. De respondenten die deelnamen aan het onderzoek waren onderwijsmanagers, coördinators, docenten, praktijkbegeleiders, leerlingbegeleiders, directeuren en lerarenopleiders.
Lees meer
06-01-2021

5 Goede voornemens van onze docenten

Had jij in het begin van 2020 gedacht dat docenten en studenten gedurende de rest van het jaar communiceren via een beeldscherm? Waarschijnlijk niet! 2021 is begonnen en dat betekent ook nieuwe kansen binnen het onderwijs. Wij vroegen onze docenten een tip naar ons te mailen die zij gaan toepassen om een frisse start van het jaar te maken. De vijf beste hebben we gebundeld in deze blog.
Lees meer
Metafoor Onderwijs gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.