banner image

Arbeidsmobiliteit in het onderwijs

12-12-2018
Shaileen Ho-A-Hing

Arbeidsmobiliteit in het onderwijs

De arbeidsmarkt is in beweging, maar hoe is het in het onderwijs? Het zal je niet verbazen maar de arbeidsmobiliteit in het onderwijs is erg laag. Slechts 1% van de docenten maakt jaarlijks de overstap naar een andere onderwijssector. Gemiddeld gaat het bij het po en vo om ongeveer 500 personen en bij het mbo om ongeveer 300 personen. Op het totale aantal leraren (ruim 251000 po, vo en mbo) zijn dit zeer bescheiden aantallen.
Bron: cijfers in het onderwijs 

Hebben docenten het zó naar hun zin binnen hun huidige sector of kijken ze niet voorbij de horizon? Ik denk het laatste. Als we kijken naar het bedrijfsleven zien we dat medewerkers gemiddeld zeven jaar werkzaam zijn in dezelfde functie. Hoe komt het dat er zo weinig beweging is in het onderwijs? Wat kunnen we daaraan doen? En bij wie ligt de verantwoordelijkheid om hier iets aan te doen?

Arbeidsmobiliteit in het onderwijs stimuleren

Arbeidsmobiliteit is gezond. Dat moet eerst erkend worden. Het is gezond voor de docent, de school en uiteindelijk ook voor de leerling of student. Want een docent die niet meer op zijn plek zit, kan niet het optimale uit zichzelf en zijn/haar leerlingen halen. Het doel van arbeidsmobiliteit is mensen van werk naar werk begeleiden. Vaak wordt mobiliteit te laat ingezet. Bijvoorbeeld als een docent ziek is uitgevallen. Het is de taak van HR, teamleiders en de docent om in gesprek te gaan over de loopbaanmogelijkheden. Het komt regelmatig voor dat docenten zich niet veilig voelen om hun loopbaanwensen te bespreken met hun teamleider. Ze kiezen vaak voor de ‘veilige route’. En veel docenten zijn zich niet eens bewust van de loopbaanmogelijkheden in het onderwijs. Praat daarom met andere docenten, teamleiders of met HR.

Wat zijn mogelijke loopbaanopties

Kijk eens voorbij de horizon! Waar liggen jouw ambities? Waar krijg je energie van? Weet je het antwoord niet? Ga op onderzoek uit! Een andere locatie/omgeving of een andere onderwijssector kan jou weer nieuwe energie geven. Ga naar een open dag of neem eens kijkje in de keuken bij een andere school. Kom in beweging!

Het succesverhaal van Belinda - Van het hbo naar het mbo

Na zestien jaar werken in het hbo was Belinda toe aan iets nieuws. Niet alleen een nieuwe school, maar ook een andere onderwijssector. Ze oriënteerde zich op diverse onderwijssectoren zoals het vo en mbo. Als docent Engels, waar voldoende vraag naar is, zou je denken dat ze snel een andere baan had. Maar de vo en mbo scholen zaten niet op haar te wachten. Ze had geen ervaring met mbo doelgroepen en ze beschikt niet over een eerste- of tweedegraads bevoegdheid. Maar hoe zit het dan met die 16 jaar ervaring, een master in Engels, een master in onderwijskunde en een bevoegdheid om in het hbo les te geven?

Belinda solliciteerde op een vacature docent Engels bij Metafoor Onderwijs. Eén van onze onderwijs recruiters ging met haar in gesprek. We bespraken met haar wat haar motivatie is om in het onderwijs te werken. Hoe staat ze voor de klas, welke middelen zet zij in om de lessen aantrekkelijk te maken, hoe zorgt ze voor een goede sfeer in de klas, enz. Maar nog belangrijker, wat wil Belinda? Ze werkt graag met jongvolwassenen, ze houdt van praktische lessen en ze vindt begeleiding erg belangrijk. Dit sluit goed aan bij de doelgroep in het mbo. Wij gingen voor haar op zoek naar dé baan voor Belinda.

Bij Metafoor Onderwijs kijken we niet alleen naar de bevoegdheid maar ook naar de bekwaamheid en motivatie van de docent. Door onze kennis en ons uitgebreide netwerk van scholen vonden we een passende baan voor haar bij het Horizon College, een mbo-school in Noord-Holland.
De kern van dit succesverhaal is dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Het begint met de bewustwording dat je het niet meer naar je zin hebt. Er is meer voorbij de horizon, beperk je niet alleen tot het bekende en het vertrouwde!

Vraag vrijblijvend loopbaanadvies aan

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Een mooi moment om te reflecteren op jouw loopbaan. Weet je nog niet zo goed wat je wilt? Neem dan contact op met Metafoor Onderwijs. Onze recruiters denken graag met je mee! Ben je benieuwd naar onze werkwijze en organisatie? Neem een kijkje op onze carrièrepagina op Linkedin.

 

Zorgen over het lerarentekort?


Leraren zijn er genoeg, ze staan alleen niet voor de klas. Meer weten? Lees het blog.

LERARENTEKORT BESTAAT NIET

Nieuws & Blogs

17-03-2023

Waarom groeit het aantal ZZP’ers in onderwijs en zorg?

Het aantal flexwerkers in Nederland groeit te onstuimig, zo klinkt het al jaren onder politici, vakbonden en beleidsadviseurs – schrijft NRC Handelsblad op 3 maart in het artikel ‘De ZZP’er heeft het voor het zeggen in de zorg en onderwijs’. Van die flexwerkers, waartoe bijvoorbeeld ook uitzendkrachten behoren, is een groeiend deel actief als zelfstandige. Nergens in de EU groeit het aantal ZZP’ers zo hard als in Nederland. Benieuwd waarom?
Lees meer
10-03-2023

Lerarentekort bestaat niet, wel een mismatch

Heel veel leraren staan niet voor de klas. Veel mensen met een lesbevoegdheid, staan liever niet voor de klas. Tegelijkertijd zitten leraren die graag voor de klas staan, te vaak en te lang achter de computer voor administratief werk, dat wettelijk niet vereist is. En werken veel leraren liever parttime dan fulltime. Want vanwege een gebrek aan docentgerichte digitalisering, moet het ontwikkelen en nakijken van toetsen vaak nog op papier gebeuren. Dit leidt tot (een cultuur van) onbetaald en ongewenst overwerken. Mogelijk de grootste oorzaak van het lerarentekort.
Lees meer
28-02-2023

Verbinding is de basis van goed onderwijs

Deze blog gaat over verbinding en is de afsluiting van onze funbruari reeks. Verbinding is de basis van goed onderwijs. Zonder contact kom je nergens. Verbinding met jezelf is belangrijk om goed contact met een ander te krijgen. Een energizer kan helpen om contact met jezelf te krijgen.
Lees meer