Morgen is het “andersom-dag”. Op andersom-dag doe je alles andersom. Je begint je dag met een diner, draagt je kleding achterstevoren, gebruikt achternamen i.p.v. voornamen, draagt je sokken binnenstebuiten en sluit de dag af met het ontbijt. Een leuk thema om te implementeren in de les.
Heb jij ludieke ideeën om je lessen creatief te houden? Deel ze met ons in de reactie. Wij geven je hierbij een aantal voorbeelden die je kunt toepassen, afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen.
Leerling voor de klas
Laat je leerlingen, eventueel in groepsverband, de les verzorgen. Kies een onderwerp wat zij zelf kunnen behandelen.
Laat je bijscholen
Leerlingen weten soms meer dan je denkt. Stel de vraag wat jij van je leerlingen kunt leren.
Begin een project of toets met een 10
Verander het proces en begin met het geven van het cijfer 10. Laat ze vervolgens een opdracht of toets maken om de 10 te behouden.
Geef de les op een andere locatie
Ben je bijvoorbeeld docent biologie, verander dan de locatie van je les. Doe het eens andersom. Geef bijvoorbeeld les in het park, gymzaal of aula. Zoek een locatie die bij jouw vak past.
Laat de leerlingen nakijken
Dit is een bekende methode. Laat je leerlingen elkaars werk nakijken. Wil je iets nieuws proberen, maak dan een toets en verwerk in de antwoorden een aantal fouten. De leerlingen moeten de fouten eruit halen en eventueel toelichten. Dit kan ook een reductie in overwerken opleveren. Want toetsen bedenken en afgenomen toetsen nakijken gebeurt te vanzelfsprekend thuis in de avonduren en in het weekend.
Benieuwd naar andere leuke ideeën?
Lees de funbruari blogs van 2023 over ‘energizers’.
Op de hoogte blijven?
Volg ons op LinkedIn, Facebook of Instagram.