Dag van de leraar | Het verhaal van Robert van Weldam

05-10-2018


'Wat je doet, als je het doet, doe het dan goed', Robert van Weldam

Ik geef mijn hele leven al les

Na het behalen van mijn eerstegraads bevoegdheid voor Engels wilde ik helemaal geen docent worden. Ik wilde het bedrijfsleven in. Naast een eigen bedrijf zette ik met drie anderen een stichting op. We haalden studenten uit ontwikkelingslanden naar Nederland om stage te lopen, stuurden experts naar die landen en organiseerden studiereizen voor ondernemers. Kennisoverdracht speelde hierbij een belangrijke rol. Hierdoor werd mijn interesse in het overdragen van kennis steeds sterker. Ik besef dat ik eigenlijk mijn hele leven al, op wat voor manier dan ook, les geef. Vanaf de lagere school hielp ik anderen al met bijvoorbeeld bijles.

HET duwtje dat ik nodig had

Als ik eerlijk ben, deed ik niet zo veel op de universiteit. Uitgaan, geld verdienen en sporten vormden altijd wel een excuus om studiezaken te laten liggen. Dat gold ook voor mijn scriptie. Ik had het geluk dat een Schotse professor daar verandering in bracht. Ik kwam hem tegen in de bus. Hij zei: ‘Hé Robert, je laat je scriptie toch niet zo liggen hè?’ Dat was net het duwtje dat ik op dat moment nodig had want drie maanden later was mijn scriptie af. Die ontmoeting is meer dan 35 jaar geleden, maar ik herinner me hem nog als de dag van gisteren. Ik ondervond toen dat een toevallige gebeurtenis een grote betekenis voor iemand kan hebben. En dat is ook wat ik probeer te doen bij mijn leerlingen en studenten. Niet alleen kennis overdragen, maar ook bijdragen dat iemand de volgende stap neemt.

Een bijzondere werkdag

Als docent heb je met mensen te maken en dat vind ik leuk aan mijn werk. Ik heb aan verschillende doelgroepen lesgegeven, van hbo-studenten tot leerlingen met een achterstand. Vroeger had ik geen voorkeur voor een doelgroep, maar nu heb ik een voorkeur voor havo- en vwo examenklassen. Ik ben het liefst bezig met de stof zo overdragen dat leerlingen er ook echt iets aan hebben. Wat mijn werkdag bijzonder maakt is wanneer een leerling waardering toont: 'o meester dat wist ik niet'. Leerlingen het licht laten zien, daar geniet ik van.

Wil je weten waarom andere collega's docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Anneloes Meijer, Stijn Aerden en Belinda Kroes.

 

Nieuws & Blogs

21-01-2021

Ondersteun jouw online lessen met deze tools en apps | Deel 4

Ook al is het einde van de coronacrisis in zicht, scholen blijven voorlopig nog dicht. Het ontbreken van klassikale lessen heeft een flinke impact op het onderwijs. Om de kwaliteit van lessen te blijven waarborgen, hebben docenten zich razendsnel aangepast aan verschillende vormen van online- en hybride onderwijs.
Lees meer
12-01-2021

Zo ervaren docenten het 1,5 meter onderwijs

In november hebben wij in samenwerking met Onderwijs en Afstand een onderzoek uitgevoerd. We wilden graag weten hoe jullie docenten en leraren, het 1,5 meter onderwijs ervaren. Voor dit onderzoek hebben 370 professionals in de leeftijdscategorie 22 t/m 75 jaar deelgenomen aan de enquête. In het onderzoek zijn er verschillende onderwerpen aanbod gekomen. De respondenten die deelnamen aan het onderzoek waren onderwijsmanagers, coördinators, docenten, praktijkbegeleiders, leerlingbegeleiders, directeuren en lerarenopleiders.
Lees meer
06-01-2021

5 Goede voornemens van onze docenten

Had jij in het begin van 2020 gedacht dat docenten en studenten gedurende de rest van het jaar communiceren via een beeldscherm? Waarschijnlijk niet! 2021 is begonnen en dat betekent ook nieuwe kansen binnen het onderwijs. Wij vroegen onze docenten een tip naar ons te mailen die zij gaan toepassen om een frisse start van het jaar te maken. De vijf beste hebben we gebundeld in deze blog.
Lees meer
Metafoor Onderwijs gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.