banner image

Dag van de leraar | Het verhaal van Robert van Weldam

05-10-2018
Shaileen Ho-A-Hing


'Wat je doet, als je het doet, doe het dan goed', Robert van Weldam

Ik geef mijn hele leven al les

Na het behalen van mijn eerstegraads bevoegdheid voor Engels wilde ik helemaal geen docent worden. Ik wilde het bedrijfsleven in. Naast een eigen bedrijf zette ik met drie anderen een stichting op. We haalden studenten uit ontwikkelingslanden naar Nederland om stage te lopen, stuurden experts naar die landen en organiseerden studiereizen voor ondernemers. Kennisoverdracht speelde hierbij een belangrijke rol. Hierdoor werd mijn interesse in het overdragen van kennis steeds sterker. Ik besef dat ik eigenlijk mijn hele leven al, op wat voor manier dan ook, les geef. Vanaf de lagere school hielp ik anderen al met bijvoorbeeld bijles.

HET duwtje dat ik nodig had

Als ik eerlijk ben, deed ik niet zo veel op de universiteit. Uitgaan, geld verdienen en sporten vormden altijd wel een excuus om studiezaken te laten liggen. Dat gold ook voor mijn scriptie. Ik had het geluk dat een Schotse professor daar verandering in bracht. Ik kwam hem tegen in de bus. Hij zei: ‘Hé Robert, je laat je scriptie toch niet zo liggen hè?’ Dat was net het duwtje dat ik op dat moment nodig had want drie maanden later was mijn scriptie af. Die ontmoeting is meer dan 35 jaar geleden, maar ik herinner me hem nog als de dag van gisteren. Ik ondervond toen dat een toevallige gebeurtenis een grote betekenis voor iemand kan hebben. En dat is ook wat ik probeer te doen bij mijn leerlingen en studenten. Niet alleen kennis overdragen, maar ook bijdragen dat iemand de volgende stap neemt.

Een bijzondere werkdag

Als docent heb je met mensen te maken en dat vind ik leuk aan mijn werk. Ik heb aan verschillende doelgroepen lesgegeven, van hbo-studenten tot leerlingen met een achterstand. Vroeger had ik geen voorkeur voor een doelgroep, maar nu heb ik een voorkeur voor havo- en vwo examenklassen. Ik ben het liefst bezig met de stof zo overdragen dat leerlingen er ook echt iets aan hebben. Wat mijn werkdag bijzonder maakt is wanneer een leerling waardering toont: 'o meester dat wist ik niet'. Leerlingen het licht laten zien, daar geniet ik van.

Wil je weten waarom andere collega's docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Anneloes Meijer, Stijn Aerden en Belinda Kroes. En hier kun je ervaringen bekijken van docenten die vertellen over hun start in het onderwijs.

 

Zorgen over het lerarentekort?


Leraren zijn er genoeg, ze staan alleen niet voor de klas. Meer weten? Lees het blog.

LERARENTEKORT BESTAAT NIET

Nieuws & Blogs

28-04-2023

Examenvoorbereiding met peer-to-peer studiegroepen

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten goed voor te bereiden op examens. Naast het geven van lessen en huiswerkopdrachten, zijn er andere manieren waarop jij leerlingen of studenten kunt helpen zich voor te bereiden op deze uitdagende periode. Een van die manieren is door middel van peer-to-peer studiegroepen. In dit artikel bespreken we waarom peer-to-peer studiegroepen een geweldige manier van examenvoorbereiding is en geven we tips voor het opzetten van effectieve studiegroepen en suggesties voor studiegroepactiviteiten.
Lees meer
12-04-2023

Hoe inspireer jij als docent jouw leerlingen of studenten?

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten gemotiveerd te houden tijdens de examenvoorbereiding. In dit artikel delen we een aantal tips en suggesties die jou helpen om jouw leerlingen of studenten te inspireren en te motiveren tijdens de examenvoorbereiding.
Lees meer
03-04-2023

Hoe feedback helpt bij examenvoorbereiding

Als docent wil je dat jouw leerlingen goed voorbereid zijn op hun examens. Het geven van feedback op eerdere opdrachten kan hierbij enorm helpen. Het is een effectieve manier om de zwakke punten van studenten te identificeren en hen te begeleiden bij de onderwerpen waar ze meer aandacht aan moeten besteden. Daarnaast kan het ook helpen om het begrip van de stof bij studenten te verbeteren. In dit artikel lees je hoe je als docent feedback op eerdere opdrachten kunt geven en welke tips je daarbij kunnen helpen.
Lees meer