banner image

Houd balans tussen werk en privé: Deel 4

29-10-2021
Roën Engelhart

Vorige week heb je deel 3 van deze serie blogs kunnen lezen. Daarin stonden weer bruikbare tips die jij kan toepassen om een betere balans tussen jouw werk en privé te realiseren. Met rust in je agenda, een goede balans tussen in- en ontspanning en een betere verhouding met jouw smartphone zal je zien dat een goede balans houden makkelijker wordt. Lees al onze tips nog eens door in deel 1, deel 2 en deel 3 van deze serie blogs.


We eindigden de laatste blog met een ademhalingsoefening. Voor het gemak herhalen we deze oefening nog een keer. Probeer deze oefening drie keer per dag te herhalen. Tel hoe vaak je ademt per minuut. Als je tussen de zes en negen keer ademt is alles in orde en ben je relaxed. Ligt het aantal ademhalingen tussen de tien en vijftien keer? Doe dan de oefening opnieuw en probeer onder de negen te komen. Als het aantal ademhalingen boven de vijftien keer ligt is het tijd om serieus te gaan ontspannen. Onthoud: veel en snel ademen is een indicator voor te hoge niveaus van stress in je lichaam.


Balans tussen werk en privé is een manier van leven

In dit vierde en laatste deel, benadrukken we nog een keer dat de balans tussen werk en privé een manier van leven is. Wees nooit bang om niets te doen te hebben. Het idee dat we altijd druk moeten zijn, zorgt ervoor dat we stress ervaren en onrustig worden als we even niets doen. Juist die momenten van rust zijn erg belangrijk. Probeer er een gewoonte van te maken om iedere dag een stuk te lezen. Dit geeft je energie en inspiratie. Leg de lat hoog voor jezelf, maar lager voor de mensen om je heen. Op deze manier blijf je jezelf verbeteren. Tegelijkertijd geef je anderen niet het gevoel dat ze niet aan jouw verwachtingen kunnen voldoen. Wij als mensen hebben over het algemeen de neiging om alles op orde te maken zodra we orde willen. Probeer daarom alleen hetgeen te ordenen wat er werkelijk toe doet en waar je invloed op hebt. Dat geeft rust. Ook het uitvoeren van routinematig werk zorgt voor minder stress. Hoe meer je alles op dezelfde manier en tijd uitvoert, hoe minder stress je ervaart. Maak je niet druk om dingen waar je geen invloed op hebt. Dit kost energie, maar levert geen nieuwe energie op. Eindig je douche met twee minuten koud douchen, dan begin of eindig je de dag veel levendiger. En de laatste tip voor deze week; geniet regelmatig van alles wat je hebt bereikt in het leven. Vier zowel grote als kleine successen.

Probeer de tips in de praktijk toe te passen. Misschien ben je al begonnen met het toepassen van tips uit de vorige blogs. Je zal ervaren dat het doorbreken van sommige gewoontes lastig is. Dit geeft niet. Lees deze tips over een paar weken weer en kijk wat voor jou gewerkt heeft en wat nog wat meer aandacht nodig heeft. Blijf doorzetten want je werkt toe naar een eindresultaat waar je baat bij hebt. Wil je deze en nog meer tips nog even op je gemak doorlezen? Bekijk dan deze website. Je vindt hier de verschillende tips en links naar artikelen die benadrukken hoe belangrijk een balans tussen werk en privé voor je is. 

Nieuws & Blogs

01-02-2023

Vergrijzing vergt flexibiliteit in het onderwijs

Dit is de tweede van vier artikelen over werk. In deze reeks gaat het over allerlei factoren die nu en in de toekomst van invloed zijn op de betekenis van werk.
Lees meer
13-01-2023

Werk, werkgeluk en zingeving voor het onderwijs

Hoe denken we over werk? Wat vergt werk van ons? Hoe verandert werk? Hoe veranderen de context en de arbeidsvoorwaarden? En hoe voelt dat?
Lees meer
28-11-2022

Paul A. Kirschner helpt scholen onzin te vermijden

Onderwijspsycholoog Paul A. Kirschner weerlegt broodjes-aap. In het boek Jongens zijn slimmer dan meisjes bespreekt hij 35 onderwijsmythes.
Lees meer