Houd balans tussen werk en privé: Deel 4

29-10-2021

Vorige week heb je deel 3 van deze serie blogs kunnen lezen. Daarin stonden weer bruikbare tips die jij kan toepassen om een betere balans tussen jouw werk en privé te realiseren. Met rust in je agenda, een goede balans tussen in- en ontspanning en een betere verhouding met jouw smartphone zal je zien dat een goede balans houden makkelijker wordt. Lees al onze tips nog eens door in deel 1, deel 2 en deel 3 van deze serie blogs.


We eindigden de laatste blog met een ademhalingsoefening. Voor het gemak herhalen we deze oefening nog een keer. Probeer deze oefening drie keer per dag te herhalen. Tel hoe vaak je ademt per minuut. Als je tussen de zes en negen keer ademt is alles in orde en ben je relaxed. Ligt het aantal ademhalingen tussen de tien en vijftien keer? Doe dan de oefening opnieuw en probeer onder de negen te komen. Als het aantal ademhalingen boven de vijftien keer ligt is het tijd om serieus te gaan ontspannen. Onthoud: veel en snel ademen is een indicator voor te hoge niveaus van stress in je lichaam.


Balans tussen werk en privé is een manier van leven

In dit vierde en laatste deel, benadrukken we nog een keer dat de balans tussen werk en privé een manier van leven is. Wees nooit bang om niets te doen te hebben. Het idee dat we altijd druk moeten zijn, zorgt ervoor dat we stress ervaren en onrustig worden als we even niets doen. Juist die momenten van rust zijn erg belangrijk. Probeer er een gewoonte van te maken om iedere dag een stuk te lezen. Dit geeft je energie en inspiratie. Leg de lat hoog voor jezelf, maar lager voor de mensen om je heen. Op deze manier blijf je jezelf verbeteren. Tegelijkertijd geef je anderen niet het gevoel dat ze niet aan jouw verwachtingen kunnen voldoen. Wij als mensen hebben over het algemeen de neiging om alles op orde te maken zodra we orde willen. Probeer daarom alleen hetgeen te ordenen wat er werkelijk toe doet en waar je invloed op hebt. Dat geeft rust. Ook het uitvoeren van routinematig werk zorgt voor minder stress. Hoe meer je alles op dezelfde manier en tijd uitvoert, hoe minder stress je ervaart. Maak je niet druk om dingen waar je geen invloed op hebt. Dit kost energie, maar levert geen nieuwe energie op. Eindig je douche met twee minuten koud douchen, dan begin of eindig je de dag veel levendiger. En de laatste tip voor deze week; geniet regelmatig van alles wat je hebt bereikt in het leven. Vier zowel grote als kleine successen.

Probeer de tips in de praktijk toe te passen. Misschien ben je al begonnen met het toepassen van tips uit de vorige blogs. Je zal ervaren dat het doorbreken van sommige gewoontes lastig is. Dit geeft niet. Lees deze tips over een paar weken weer en kijk wat voor jou gewerkt heeft en wat nog wat meer aandacht nodig heeft. Blijf doorzetten want je werkt toe naar een eindresultaat waar je baat bij hebt. Wil je deze en nog meer tips nog even op je gemak doorlezen? Bekijk dan deze website. Je vindt hier de verschillende tips en links naar artikelen die benadrukken hoe belangrijk een balans tussen werk en privé voor je is. 

Nieuws & Blogs

03-12-2021

Oud en nieuw Blog: Oudejaarsavond

De feestdagen komen er weer aan en dat betekent dat ook de Metafoor Merry Quizmas eraan komt. Dit jaar is het thema ‘oud en nieuw’. Om jou alvast voor te bereiden plaatsen wij de komende weken een aantal blogs die gaan over de jaarwisseling. Door het lezen van deze blogs doe je kennis op die misschien wel van pas komt tijdens de Metafoor Merry Quizmas! Heb jij je al aangemeld voor de Metafoor Merry Quizmas?
Lees meer
04-11-2021

Maand van de student: Anekdote docent Miranda

In de maand november zetten wij studenten extra in het zonnetje. 17 November is namelijk de dag van de student. Drie dagen later, op 20 november, is het de Dag van het Recht op Onderwijs. Vandaar dat wij jullie graag meenemen in wat docenten zoal meemaken en plaatsen wij deze maand anekdotes geschreven door onze docenten op onze website. Wij laten vooral zien hoe leuk en uitdagend het onderwijs is! Verschillende docenten hebben een stukje geschreven over een student of klas die zij niet snel zullen vergeten. Miranda is daar één van. Je leest het stuk van Miranda hieronder.
Lees meer
29-10-2021

Houd balans tussen werk en privé: Deel 4

We eindigden de laatste blog met een ademhalingsoefening. Voor het gemak herhalen we deze oefening nog een keer. Probeer deze oefening drie keer per dag te herhalen. Tel hoe vaak je ademt per minuut. Als je tussen de zes en negen keer ademt is alles in orde en ben je relaxed. Ligt het aantal ademhalingen tussen de tien en vijftien keer? Doe dan de oefening opnieuw en probeer onder de negen te komen. Als het aantal ademhalingen boven de vijftien keer ligt is het tijd om serieus te gaan ontspannen. Onthoud: veel en snel ademen is een indicator voor te hoge niveaus van stress in je lichaam.
Lees meer
Metafoor Onderwijs gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.