banner image

Ronde 4 : ‘Hoe interactief is uw online onderwijs’

30-06-2020
Sanne Lommen

Afgelopen weken hebben wij al enkele delen van dit onderzoek mogen delen.

Nederland is al enkele maanden massaal bezig met onderwijs op afstand. Maar hoe kan deze vorm van onderwijs zo professioneel en interactief mogelijk ingezet worden? Om hier antwoord op te krijgen zijn Francine Behnen en Mariëlle Kuijper al ruime tijd bezig met een onderzoek.

Uit het onderzoek ‘Hoe interactief is uw online onderwijs?’ blijkt dat docenten regelmatig digitale tools inzetten die interactie tussen leerlingen en studenten onderling ondersteunen.   Daarbij vergen de uitgevoerde leeractiviteiten echter minder interactie dan de gekozen tools faciliteren. Wellicht is het nog niet alle docenten gelukt om de interactieve mogelijkheden van de ingezette online tools te benutten. We zien echter ook een verschuiving. Tijdens de derde ronde meldden meer docenten combinaties van leeractiviteiten en tools die wat betreft interactie op elkaar aansluiten dan bij de eerste ronde.

Op dit moment hebben we naast het selecteren van passende tools de uitdaging om online en fysiek onderwijs op elkaar aan te laten sluiten. Graag horen we van jou hoe goed dat lukt via een vragenlijst.

Ben jij een ervaren of beginnende leraar en wil jij bijdragen aan dit onderzoek? Vul dan nu deze korte vragenlijst in!

Nieuws & Blogs

07-12-2022

Pedagoog John Hattie weet hoe leren beter gaat

Pedagoog John Hattie focust, anders dan Biesta, vooral op leeropbrengsten. Hoe kunnen leerlingen op school beter presteren?
Lees meer
14-11-2022

Wat is goed onderwijs volgens pedagoog Biesta?

Volgens pedagoog Gert Biesta is een school te vaak een ‘leerfabriek’. Het onderwijs draait op voor ambities van economen , politici en ouders.
Lees meer
07-11-2022

Philip Kohnstamm was zijn tijd ver vooruit

Wie was Philip Kohnstamm? Hij was de eerste hoogleraar pedagogiek in Nederland, geïnspireerd door Daltononderwijs.
Lees meer