banner image

Onderwijs & COVID-19 zorgen voor dit schooljaar

04-09-2020
Peter Schwank

Leiders en bestuurders van scholen en overige onderwijsinstellingen maken zich ernstige zorgen over het onderwijs dit schooljaar. Onder andere over het borgen van de richtlijnen vanuit de overheid, een toenemend verschil tussen leerlingen en de inzetbaarheid van voldoende personeel. Dit zijn enkele conclusies die getrokken zijn uit de voortzetting van het onderzoek naar de invloed van COVID-19 op het onderwijs.

Het onderzoek is uitgevoerd door de inspectie van het Onderwijs met een steekproef van 898 scholen, onderwijsinstellingen en samenwerkingsverbanden. De inspectie sprak in de periode van 22 juni tot 3 juli zowel telefonisch als op locaties met schoolleiders, bestuurders en andere onderwijsprofessionals.

Consequenties voor leerlingen en docenten

Uit het onderzoek blijkt dat in het basisonderwijs, waar de versoepeling van maatregelen het sterkst is, schoolleiders de minste zorgen over nadelige consequenties voor leerlingen ervoeren. In andere sectoren blijken er daarentegen onverminderd grote zorgen bij schoolleiders te zijn over de motivatie, het welzijn en het perspectief van leerlingen en studenten. Daarnaast maken zij zich ernstige zorgen over de werkdruk bij leraren en docenten.

De respondenten gaven aan dat fysiek onderwijs cruciaal is om volwaardig les te kunnen geven. In alle sectoren moet worden voorkomen dat het coronavirus en de daaruit voorvloeiende maatregelen op de lange termijn nadelige consequenties voor leerlingen en studenten heeft

Verdere conclusies

Uit het onderzoek zijn daarnaast de volgende conclusies getrokken:

• Het verschil tussen leerlingen neemt steeds verder toe
De respondenten constateerden een verminderde cognitieve ontwikkeling, welbevinden, motivatie en concentratie.

• Het ontstaan van kansen vanwege het aangepaste onderwijs
Een groot gedeelte van de geïnterviewden gaven aan blijvend te willen profiteren van de diverse nieuwe digitale toepassingen zoals online lessen en videobellen.

• De meeste leerlingen en studenten kregen ondanks het virus onderwijs
Dankzij fysiek onderwijs, onderwijs op afstand of een combinatie hiervan kregen de meeste leerlingen en studenten alsnog onderwijs.

• Niet alle leerlingen en studenten namen volledig deel aan het onderwijs
De oorzaak hiervan was voornamelijk de fysieke kwetsbaarheid van leerlingen en studenten en de twijfels bij ouders bij het borgen van de veiligheid.

• Problemen rondom stages en beroepspraktijkvorming
Ten slotte bleek dat problemen in het organiseren van stages en BPV aanhouden. In sommige gevallen zelfs met studievertraging als gevolg.

(bron: onderwijsinspectie.nl)

Nieuws & Blogs

27-11-2023

Effectieve feedback in het onderwijs: een overzicht

Feedback in het onderwijs is krachtig, maar niet alle feedback is even effectief. Onderzoek toont aan dat de manier, timing en vorm van feedback van invloed zijn op het leerproces van leerlingen. In dit blog lees je meer over verschillende soorten van feedback en de meest effectieve plaats van feedback in het leerproces. Hoe kun jij jouw feedbackskills verbeteren?
Lees meer
06-11-2023

Meester Raj staat stevig aan de start

In de bruisende gangen van mboRijnland komt een frisse wind waaien. Raj Nanda heeft zijn intrede gedaan en brengt een golf van energie en innovatie met zich mee. In dit blog nemen we je mee in het verhaal van deze inspirerende ‘nieuwkomer’. Een man die beweging brengt in het onderwijs. Dit doet hij met passie, enthousiasme en een vernieuwende aanpak. Ontdek hoe Raj zijn eerste weken heeft beleefd.
Lees meer
01-11-2023

Economieonderwijs schreeuwt om vernieuwing

Het economieonderwijs loopt 30 jaar achter op ontwikkelingen in maatschappij en wetenschap. Dat zegt professor Lans Bovenberg. Eerder dit jaar ging hij met emeritaat. Ter gelegenheid van de ‘Week van het Economieonderwijs’ (20 - 24 november 2023), komen we in dit artikel terug op zijn analyse en de methode die hij ontwikkelde voor modern economieonderwijs.
Lees meer