banner image

Onderwijs & COVID-19 zorgen voor dit schooljaar

04-09-2020
Peter Schwank

Leiders en bestuurders van scholen en overige onderwijsinstellingen maken zich ernstige zorgen over het onderwijs dit schooljaar. Onder andere over het borgen van de richtlijnen vanuit de overheid, een toenemend verschil tussen leerlingen en de inzetbaarheid van voldoende personeel. Dit zijn enkele conclusies die getrokken zijn uit de voortzetting van het onderzoek naar de invloed van COVID-19 op het onderwijs.

Het onderzoek is uitgevoerd door de inspectie van het Onderwijs met een steekproef van 898 scholen, onderwijsinstellingen en samenwerkingsverbanden. De inspectie sprak in de periode van 22 juni tot 3 juli zowel telefonisch als op locaties met schoolleiders, bestuurders en andere onderwijsprofessionals.

Consequenties voor leerlingen en docenten

Uit het onderzoek blijkt dat in het basisonderwijs, waar de versoepeling van maatregelen het sterkst is, schoolleiders de minste zorgen over nadelige consequenties voor leerlingen ervoeren. In andere sectoren blijken er daarentegen onverminderd grote zorgen bij schoolleiders te zijn over de motivatie, het welzijn en het perspectief van leerlingen en studenten. Daarnaast maken zij zich ernstige zorgen over de werkdruk bij leraren en docenten.

De respondenten gaven aan dat fysiek onderwijs cruciaal is om volwaardig les te kunnen geven. In alle sectoren moet worden voorkomen dat het coronavirus en de daaruit voorvloeiende maatregelen op de lange termijn nadelige consequenties voor leerlingen en studenten heeft

Verdere conclusies

Uit het onderzoek zijn daarnaast de volgende conclusies getrokken:

• Het verschil tussen leerlingen neemt steeds verder toe
De respondenten constateerden een verminderde cognitieve ontwikkeling, welbevinden, motivatie en concentratie.

• Het ontstaan van kansen vanwege het aangepaste onderwijs
Een groot gedeelte van de geïnterviewden gaven aan blijvend te willen profiteren van de diverse nieuwe digitale toepassingen zoals online lessen en videobellen.

• De meeste leerlingen en studenten kregen ondanks het virus onderwijs
Dankzij fysiek onderwijs, onderwijs op afstand of een combinatie hiervan kregen de meeste leerlingen en studenten alsnog onderwijs.

• Niet alle leerlingen en studenten namen volledig deel aan het onderwijs
De oorzaak hiervan was voornamelijk de fysieke kwetsbaarheid van leerlingen en studenten en de twijfels bij ouders bij het borgen van de veiligheid.

• Problemen rondom stages en beroepspraktijkvorming
Ten slotte bleek dat problemen in het organiseren van stages en BPV aanhouden. In sommige gevallen zelfs met studievertraging als gevolg.

(bron: onderwijsinspectie.nl)

Nieuws & Blogs

07-12-2022

Pedagoog John Hattie weet hoe leren beter gaat

Pedagoog John Hattie focust, anders dan Biesta, vooral op leeropbrengsten. Hoe kunnen leerlingen op school beter presteren?
Lees meer
14-11-2022

Wat is goed onderwijs volgens pedagoog Biesta?

Volgens pedagoog Gert Biesta is een school te vaak een ‘leerfabriek’. Het onderwijs draait op voor ambities van economen , politici en ouders.
Lees meer
07-11-2022

Philip Kohnstamm was zijn tijd ver vooruit

Wie was Philip Kohnstamm? Hij was de eerste hoogleraar pedagogiek in Nederland, geïnspireerd door Daltononderwijs.
Lees meer