Dag van de leraar | Het verhaal van Anneloes Meijer

05-10-2018

 

“Je mag zo’n 50 jaar werken, hoe houd je dat vol? Doe wat je leuk vindt en wat je kunt”, Anneloes Meijer

Familiedingetje

Vanaf mijn vierde wist ik dat ik ‘juf’ wilde worden. In mijn familie vind je vijf generaties onderwijsmensen. Het is een familiedingetje. Ook mijn vader was meester. Vanaf mijn zesde zat ik bij hem op school waarvan twee jaar bij hem in de klas. Later tijdens mijn opleiding heb ik bij hem in de klas stage gelopen. Dat was een mooie ervaring. Meneer Tammerijn is me altijd bijgebleven, hij kon fantastisch voorlezen. Ik weet nog precies welke boeken: ‘Kruistocht in spijkerbroek’ en ‘Boris’. Het is een beetje theater wat je daar staat te doen. Passie en beleving werkt aanstekelijk en nodigt uit tot leren. Leerlingen meenemen in een belevenis, daar geniet ik van. En zij ook!

Het hart op de tong

Ik vind het spel tussen mij en de student interessant. De doelgroep waar ik nu voor werk, mbo niveau 2, past me als een jas. Het zijn vaak pure en primitief reagerende studenten en hebben het hart op de tong. Ze gaan van “Juf, wat heb je leuke schoenen” tot een hulpvraag. Je kunt veel voor ze betekenen. Uiteraard qua kennisoverdracht, maar nog meer geniet ik van het begeleiden op persoonlijke ontwikkeling en een positief welbevinden. Ik had in het primair onderwijs al voorkeur voor oudere leerlingen met ‘een rugzak’. Al die ‘lastige pubers’ die de basisschool verlaten en dan in de brugklas bij jou terugkomen om vol trots hun rapport te laten zien, dat is toch bijzonder!

Lekker administratie doen

In het primair onderwijs ervaarde ik veel werkdruk, bijvoorbeeld de administratieve rompslomp. Dat is - naast mijn wens om met een oudere doelgroep te werken – reden van mijn overstap naar het praktijkonderwijs en later het mbo geweest. Tegenwoordig kan ik dat administratieve stuk beter waarderen. Ik heb eigenlijk heel afwisselend werk. Ik sta het ene moment vol passie voor een groep studenten en het andere moment zit ik tussen collega’s achter mijn computer. Ik hoop dat werken in het onderwijs weer aantrekkelijker wordt voor jongeren want het is echt een fantastische baan!


Wil je weten waarom andere collega's docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Stijn Aerden, Belinda Kroes en Robert van Weldam.

Nieuws & Blogs

21-01-2021

Ondersteun jouw online lessen met deze tools en apps | Deel 4

Ook al is het einde van de coronacrisis in zicht, scholen blijven voorlopig nog dicht. Het ontbreken van klassikale lessen heeft een flinke impact op het onderwijs. Om de kwaliteit van lessen te blijven waarborgen, hebben docenten zich razendsnel aangepast aan verschillende vormen van online- en hybride onderwijs.
Lees meer
12-01-2021

Zo ervaren docenten het 1,5 meter onderwijs

In november hebben wij in samenwerking met Onderwijs en Afstand een onderzoek uitgevoerd. We wilden graag weten hoe jullie docenten en leraren, het 1,5 meter onderwijs ervaren. Voor dit onderzoek hebben 370 professionals in de leeftijdscategorie 22 t/m 75 jaar deelgenomen aan de enquête. In het onderzoek zijn er verschillende onderwerpen aanbod gekomen. De respondenten die deelnamen aan het onderzoek waren onderwijsmanagers, coördinators, docenten, praktijkbegeleiders, leerlingbegeleiders, directeuren en lerarenopleiders.
Lees meer
06-01-2021

5 Goede voornemens van onze docenten

Had jij in het begin van 2020 gedacht dat docenten en studenten gedurende de rest van het jaar communiceren via een beeldscherm? Waarschijnlijk niet! 2021 is begonnen en dat betekent ook nieuwe kansen binnen het onderwijs. Wij vroegen onze docenten een tip naar ons te mailen die zij gaan toepassen om een frisse start van het jaar te maken. De vijf beste hebben we gebundeld in deze blog.
Lees meer
Metafoor Onderwijs gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.