banner image

Dag van de leraar | Het verhaal van Anneloes Meijer

05-10-2018
Shaileen Ho-A-Hing

 

“Je mag zo’n 50 jaar werken, hoe houd je dat vol? Doe wat je leuk vindt en wat je kunt”, Anneloes Meijer

Familiedingetje

Vanaf mijn vierde wist ik dat ik ‘juf’ wilde worden. In mijn familie vind je vijf generaties onderwijsmensen. Het is een familiedingetje. Ook mijn vader was meester. Vanaf mijn zesde zat ik bij hem op school waarvan twee jaar bij hem in de klas. Later tijdens mijn opleiding heb ik bij hem in de klas stage gelopen. Dat was een mooie ervaring. Meneer Tammerijn is me altijd bijgebleven, hij kon fantastisch voorlezen. Ik weet nog precies welke boeken: ‘Kruistocht in spijkerbroek’ en ‘Boris’. Het is een beetje theater wat je daar staat te doen. Passie en beleving werkt aanstekelijk en nodigt uit tot leren. Leerlingen meenemen in een belevenis, daar geniet ik van. En zij ook!

Het hart op de tong

Ik vind het spel tussen mij en de student interessant. De doelgroep waar ik nu voor werk, mbo niveau 2, past me als een jas. Het zijn vaak pure en primitief reagerende studenten en hebben het hart op de tong. Ze gaan van “Juf, wat heb je leuke schoenen” tot een hulpvraag. Je kunt veel voor ze betekenen. Uiteraard qua kennisoverdracht, maar nog meer geniet ik van het begeleiden op persoonlijke ontwikkeling en een positief welbevinden. Ik had in het primair onderwijs al voorkeur voor oudere leerlingen met ‘een rugzak’. Al die ‘lastige pubers’ die de basisschool verlaten en dan in de brugklas bij jou terugkomen om vol trots hun rapport te laten zien, dat is toch bijzonder!

Lekker administratie doen

In het primair onderwijs ervaarde ik veel werkdruk, bijvoorbeeld de administratieve rompslomp. Dat is - naast mijn wens om met een oudere doelgroep te werken – reden van mijn overstap naar het praktijkonderwijs en later het mbo geweest. Tegenwoordig kan ik dat administratieve stuk beter waarderen. Ik heb eigenlijk heel afwisselend werk. Ik sta het ene moment vol passie voor een groep studenten en het andere moment zit ik tussen collega’s achter mijn computer. Ik hoop dat werken in het onderwijs weer aantrekkelijker wordt voor jongeren want het is echt een fantastische baan!


Wil je weten waarom andere collega's docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Stijn Aerden, Belinda Kroes en Robert van Weldam.

 

Zorgen over het lerarentekort?


Leraren zijn er genoeg, ze staan alleen niet voor de klas. Meer weten? Lees het blog.

LERARENTEKORT BESTAAT NIET

Nieuws & Blogs

27-11-2023

Effectieve feedback in het onderwijs: een overzicht

Feedback in het onderwijs is krachtig, maar niet alle feedback is even effectief. Onderzoek toont aan dat de manier, timing en vorm van feedback van invloed zijn op het leerproces van leerlingen. In dit blog lees je meer over verschillende soorten van feedback en de meest effectieve plaats van feedback in het leerproces. Hoe kun jij jouw feedbackskills verbeteren?
Lees meer
06-11-2023

Meester Raj staat stevig aan de start

In de bruisende gangen van mboRijnland komt een frisse wind waaien. Raj Nanda heeft zijn intrede gedaan en brengt een golf van energie en innovatie met zich mee. In dit blog nemen we je mee in het verhaal van deze inspirerende ‘nieuwkomer’. Een man die beweging brengt in het onderwijs. Dit doet hij met passie, enthousiasme en een vernieuwende aanpak. Ontdek hoe Raj zijn eerste weken heeft beleefd.
Lees meer
01-11-2023

Economieonderwijs schreeuwt om vernieuwing

Het economieonderwijs loopt 30 jaar achter op ontwikkelingen in maatschappij en wetenschap. Dat zegt professor Lans Bovenberg. Eerder dit jaar ging hij met emeritaat. Ter gelegenheid van de ‘Week van het Economieonderwijs’ (20 - 24 november 2023), komen we in dit artikel terug op zijn analyse en de methode die hij ontwikkelde voor modern economieonderwijs.
Lees meer