banner image

Onderzoek ‘hoe interactief is uw online onderwijs?’ ronde 3

04-06-2020
Sanne Lommen

Nederland is al enkele maanden massaal bezig met onderwijs op afstand. Maar hoe kan deze vorm van onderwijs zo professioneel en interactief mogelijk ingezet worden? Om hier antwoord op te krijgen zijn Francine Behnen en Mariëlle Kuijper al ruime tijd bezig met een onderzoek.

De lerarenopleiders van NHL Stenden en Windesheim onderzoeken veranderingen in de interactie in de lessen op afstand en welke combinaties van technologie en leeractiviteiten daarbij succesvol zijn.

De kennis die hieruit voortvloeit kan bijdragen aan het bevorderen van de didactische ICT bekwaamheid en het uitbreiden van het didactisch repertoire van ervaren en toekomstige leraren. Zij verwachten dat de resultaten van deze studie worden gepubliceerd in professionele en internationale academische tijdschriften.

Inmiddels is de derde ronde van het onderzoek van start gegaan! Ben jij een ervaren of beginnende leraar en wil jij bijdragen aan dit onderzoek? Vul dan nu deze korte vragenlijst in!

Nieuws & Blogs

28-04-2023

Examenvoorbereiding met peer-to-peer studiegroepen

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten goed voor te bereiden op examens. Naast het geven van lessen en huiswerkopdrachten, zijn er andere manieren waarop jij leerlingen of studenten kunt helpen zich voor te bereiden op deze uitdagende periode. Een van die manieren is door middel van peer-to-peer studiegroepen. In dit artikel bespreken we waarom peer-to-peer studiegroepen een geweldige manier van examenvoorbereiding is en geven we tips voor het opzetten van effectieve studiegroepen en suggesties voor studiegroepactiviteiten.
Lees meer
12-04-2023

Hoe inspireer jij als docent jouw leerlingen of studenten?

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten gemotiveerd te houden tijdens de examenvoorbereiding. In dit artikel delen we een aantal tips en suggesties die jou helpen om jouw leerlingen of studenten te inspireren en te motiveren tijdens de examenvoorbereiding.
Lees meer
03-04-2023

Hoe feedback helpt bij examenvoorbereiding

Als docent wil je dat jouw leerlingen goed voorbereid zijn op hun examens. Het geven van feedback op eerdere opdrachten kan hierbij enorm helpen. Het is een effectieve manier om de zwakke punten van studenten te identificeren en hen te begeleiden bij de onderwerpen waar ze meer aandacht aan moeten besteden. Daarnaast kan het ook helpen om het begrip van de stof bij studenten te verbeteren. In dit artikel lees je hoe je als docent feedback op eerdere opdrachten kunt geven en welke tips je daarbij kunnen helpen.
Lees meer