banner image

Ondersteun jouw online lessen met deze tools & apps | Deel 2

20-05-2020
Peter Schwank

Vorige week publiceerden wij een blog met apps en tool die ondersteunen tijdens online lessen. Uit de reacties bleek dat het een populair onderwerp is. Vanuit allerlei hoeken kregen we complimenten en vragen over onze blog. Omdat er een grote vraag bleek te zijn voor ondersteunende apps hebben wij er in deze blog nogmaals vijf voor jullie gebundeld.

Wil je meer tips over tools en apps die het onderwijs op afstand ondersteunen? Bekijk dan ook de andere delen in deze serie: deel 1, deel 3 en deel 4!

Formative

Zoek jij een app die je kunt inzetten als middel om formatief te toetsen? Dan is Formative de tool voor jou! Met deze gratis app maak je van formatieve opdrachten, toetsen en het huiswerk van leerlingen binnen no-time online assessments en digitale opdrachten. Daarnaast kun je precies zien met welke opdrachten je leerlingen bezig zijn en hen direct voorzien van feedback. En het fijnste van Formative: je hoeft niets te downloaden. Zowel docenten als leerlingen kunnen de app gewoon openen in hun webbrowser en er direct mee aan de slag gaan.

Quizaline

De meeste docenten zijn inmiddels bekend met de term gamification: het toepassen van game-elementen in niet game-omgevingen. Vooral in het onderwijs wordt dit steeds vaker toegepast om lessen interessanter en interactiever te maken. Met Quizaline kan ook jij gamification toepassen. Met de app kun je eenvoudig game-elementen toepassen bij check-ups, toetsen en huiswerk. Wanneer je een gegamificeerde toets hebt gemaakt, kun je deze simpel delen door een toegangscode te sturen naar de leerlingen. Net als Formative hoef je ook deze tool niet te downloaden en kun je er direct mee aan de slag.

Pixiclip

Mis jij sinds de coronamaatregelen ook jouw oude vertrouwde whiteboard? Bekijk dan vooral eens de mogelijkheden van Pixiclip. Deze tool is één van de meest effectieve beschikbare digitale whiteboards. De kracht van Pixiclip zit in de eenvoud. Docenten kunnen na het openen van de tool direct beginnen met het opnemen via het beeldscherm en daar mondelinge uitleg aan toevoegen. De app ondersteunt diverse media, waardoor tekst, foto’s en video’s eenvoudig zijn toe te voegen.

Glassboard

Veel docenten maken gebruik van groepen binnen social media zoals Facebook en LinkedIn om leermiddelen, berichten en instructies te delen aan hun klassen. Over de effectiviteit van deze middelen valt niet te twisten. Het enige minpunt is dat leerlingen snel afgeleid worden wanneer zij op social media surfen. Glassboard is een effectieve oplossing voor dit probleem. Het biedt alle functies van Facebook en LinkedIn groepen zonder dat de leerlingen in aanraking komen met social media.

Freedom

Naast social media zijn er tal van andere online afleidingen te vinden. De nieuwste video van een favoriete artiest op YouTube of een stortvloed aan WhatsApp berichten. Freedom is dé oplossing om dit te voorkomen. De app blokkeert alle afleidende websites en social media voor een bepaalde tijd. Als je jouw leerlingen deze tool laat downloaden op hun laptop en mobiele telefoon zorg je er op een eenvoudige manier voor dat zij zich beter kunnen focussen tijdens jouw les.

Meer over onderwijs op afstand?

Wil jij meer weten over afstandsonderwijs en de tools die dit ondersteunen? Lees dan vooral deze blogs: Ondersteun jouw online lessen met deze tools & apps, Van docent naar YouTube ster! En van offline naar online expert. Wil je nog een stapje verder? Neem dan een kijkje op OnderwijsEnAfstand.nl, ons platform dat specifiek is gericht op dit onderwerp!
 

 

Nieuws & Blogs

17-03-2023

Waarom groeit het aantal ZZP’ers in onderwijs en zorg?

Het aantal flexwerkers in Nederland groeit te onstuimig, zo klinkt het al jaren onder politici, vakbonden en beleidsadviseurs – schrijft NRC Handelsblad op 3 maart in het artikel ‘De ZZP’er heeft het voor het zeggen in de zorg en onderwijs’. Van die flexwerkers, waartoe bijvoorbeeld ook uitzendkrachten behoren, is een groeiend deel actief als zelfstandige. Nergens in de EU groeit het aantal ZZP’ers zo hard als in Nederland. Benieuwd waarom?
Lees meer
10-03-2023

Lerarentekort bestaat niet, wel een mismatch

Heel veel leraren staan niet voor de klas. Veel mensen met een lesbevoegdheid, staan liever niet voor de klas. Tegelijkertijd zitten leraren die graag voor de klas staan, te vaak en te lang achter de computer voor administratief werk, dat wettelijk niet vereist is. En werken veel leraren liever parttime dan fulltime. Want vanwege een gebrek aan docentgerichte digitalisering, moet het ontwikkelen en nakijken van toetsen vaak nog op papier gebeuren. Dit leidt tot (een cultuur van) onbetaald en ongewenst overwerken. Mogelijk de grootste oorzaak van het lerarentekort.
Lees meer
28-02-2023

Verbinding is de basis van goed onderwijs

Deze blog gaat over verbinding en is de afsluiting van onze funbruari reeks. Verbinding is de basis van goed onderwijs. Zonder contact kom je nergens. Verbinding met jezelf is belangrijk om goed contact met een ander te krijgen. Een energizer kan helpen om contact met jezelf te krijgen.
Lees meer