banner image

Dag van de leraar | Het verhaal van Stijn Aerden

05-10-2018
Shaileen Ho-A-Hing

Van de krant naar de klas

Bent u wel gekwalificeerd genoeg?

Toen ik mijn lerarendiploma had behaald ging ik niet voor de klas, maar belandde ik in de journalistiek. Na 25 jaar was ik klaar met dat gedoe op de redactie. Wat zou het toch prachtig zijn, als ik nu mijn lerarenakte uit 1992 Nederlands/geschiedenis kon verzilveren. Wat zouden middelbare scholen om me vechten. Want docenten Nederlands waren overal nodig. Maar zo rond mijn dertigste standaardafwijziging belde ik er maar eens achteraan. ‘Er is in vijfentwintig jaar wel het een en ander in het onderwijs veranderd, meneer Aerden. Weet u zeker dat u voldoende gekwalificeerd bent?’, zei de stem aan de andere kant van de lijn. Ja, dat begon ik mezelf ook steeds meer af te vragen.

Trage leerlingen zijn uitstekende docenten

Ik was zelf altijd een zeer beroerde scholier. Of in ieder geval een trage. Het duurde bij mij altijd even voordat het kwartje viel. Ik moest dingen eerst voor me zien, ik moest er zelf beelden bij bedenken. Vanuit dat oogpunt maakt een trage leerling een uitstekende leraar. Je kunt je verplaatsen in degene tegenover je. Docenten die vroeger zelf alles in een wip begrepen, zijn ongeduldiger, springen over alles heen, snijden bochten af en veronderstellen zaken bekend die dat helemaal niet zijn. Nee, de kneusjes moet je hebben, kneusjes zoals ik. Ik ga langzaam, zoek beelden, laat de leerlingen beelden zoeken.

De manier waarop

De aanhouder wint. En wat er in 25 jaar verandert in het onderwijs is ook maar relatief. Hoe wakker je het vuur aan in vijfentwintig leerlingen? En hoe laat je ze alle vijfentwintig, stuk voor stuk, weten dat ze ertoe doen. Dat is wat je probeert. De knop van het digibord vind je wel. Op school - ik geef les aan leerlingen met een autistische stoornis - leer ik om gestructureerd te werken, anders ontploffen mijn leerlingen. En ik probeer wat iedereen probeert die het onderwijs mooi vindt: het met vuur en passie te doen . ‘Ach, zo leren we van elkaar,’ zei een van mijn leerlingen letterlijk vorige week tegen me. Dat maakt de lange werkdagen toch mooie werkdagen. Daar doe ik het voor!

Wil je weten waarom andere collega's docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Anneloes Meijer, Belinda Kroes en Robert van Weldam. En hier kun je ervaringen bekijken van docenten die vertellen over hun start in het onderwijs.

 

Zorgen over het lerarentekort?


Leraren zijn er genoeg, ze staan alleen niet voor de klas. Meer weten? Lees het blog.

LERARENTEKORT BESTAAT NIET

Nieuws & Blogs

28-04-2023

Examenvoorbereiding met peer-to-peer studiegroepen

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten goed voor te bereiden op examens. Naast het geven van lessen en huiswerkopdrachten, zijn er andere manieren waarop jij leerlingen of studenten kunt helpen zich voor te bereiden op deze uitdagende periode. Een van die manieren is door middel van peer-to-peer studiegroepen. In dit artikel bespreken we waarom peer-to-peer studiegroepen een geweldige manier van examenvoorbereiding is en geven we tips voor het opzetten van effectieve studiegroepen en suggesties voor studiegroepactiviteiten.
Lees meer
12-04-2023

Hoe inspireer jij als docent jouw leerlingen of studenten?

Als docent weet je hoe belangrijk het is om jouw leerlingen/studenten gemotiveerd te houden tijdens de examenvoorbereiding. In dit artikel delen we een aantal tips en suggesties die jou helpen om jouw leerlingen of studenten te inspireren en te motiveren tijdens de examenvoorbereiding.
Lees meer
03-04-2023

Hoe feedback helpt bij examenvoorbereiding

Als docent wil je dat jouw leerlingen goed voorbereid zijn op hun examens. Het geven van feedback op eerdere opdrachten kan hierbij enorm helpen. Het is een effectieve manier om de zwakke punten van studenten te identificeren en hen te begeleiden bij de onderwerpen waar ze meer aandacht aan moeten besteden. Daarnaast kan het ook helpen om het begrip van de stof bij studenten te verbeteren. In dit artikel lees je hoe je als docent feedback op eerdere opdrachten kunt geven en welke tips je daarbij kunnen helpen.
Lees meer