Dag van de leraar | Het verhaal van Stijn Aerden

05-10-2018

Van de krant naar de klas

Bent u wel gekwalificeerd genoeg?

Toen ik mijn lerarendiploma had behaald ging ik niet voor de klas, maar belandde ik in de journalistiek. Na 25 jaar was ik klaar met dat gedoe op de redactie. Wat zou het toch prachtig zijn, als ik nu mijn lerarenakte uit 1992 Nederlands/geschiedenis kon verzilveren. Wat zouden middelbare scholen om me vechten. Want docenten Nederlands waren overal nodig. Maar zo rond mijn dertigste standaardafwijziging belde ik er maar eens achteraan. ‘Er is in vijfentwintig jaar wel het een en ander in het onderwijs veranderd, meneer Aerden. Weet u zeker dat u voldoende gekwalificeerd bent?’, zei de stem aan de andere kant van de lijn. Ja, dat begon ik mezelf ook steeds meer af te vragen.

Trage leerlingen zijn uitstekende docenten

Ik was zelf altijd een zeer beroerde scholier. Of in ieder geval een trage. Het duurde bij mij altijd even voordat het kwartje viel. Ik moest dingen eerst voor me zien, ik moest er zelf beelden bij bedenken. Vanuit dat oogpunt maakt een trage leerling een uitstekende leraar. Je kunt je verplaatsen in degene tegenover je. Docenten die vroeger zelf alles in een wip begrepen, zijn ongeduldiger, springen over alles heen, snijden bochten af en veronderstellen zaken bekend die dat helemaal niet zijn. Nee, de kneusjes moet je hebben, kneusjes zoals ik. Ik ga langzaam, zoek beelden, laat de leerlingen beelden zoeken.

De manier waarop

De aanhouder wint. En wat er in 25 jaar verandert in het onderwijs is ook maar relatief. Hoe wakker je het vuur aan in vijfentwintig leerlingen? En hoe laat je ze alle vijfentwintig, stuk voor stuk, weten dat ze ertoe doen. Dat is wat je probeert. De knop van het digibord vind je wel. Op school - ik geef les aan leerlingen met een autistische stoornis - leer ik om gestructureerd te werken, anders ontploffen mijn leerlingen. En ik probeer wat iedereen probeert die het onderwijs mooi vindt: het met vuur en passie te doen . ‘Ach, zo leren we van elkaar,’ zei een van mijn leerlingen letterlijk vorige week tegen me. Dat maakt de lange werkdagen toch mooie werkdagen. Daar doe ik het voor!

Wil je weten waarom andere collega's docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Anneloes Meijer, Belinda Kroes en Robert van Weldam.

Nieuws & Blogs

16-09-2020

Prinsjesdag 2020 en het onderwijs

Vroeg jij je ook af hoe Prinsjesdag er dit jaar uit zou zien door de COVID-19? De derde dinsdag van september is altijd al een speciale dag geweest. Het was dit jaar echter meer dan speciaal, omdat Prinsjesdag er heel anders uitzag dan de voorgaande jaren. Toch blijft Prinsjesdag indrukwekkend en geeft het inzicht in hoe het één en ander binnen de maatschappij gaat veranderen, dit geldt ook voor het onderwijs. Wat er verandert binnen het onderwijs hebben we hieronder inzichtelijk gemaakt.
Lees meer
04-09-2020

Onderwijs & COVID-19 zorgen voor dit schooljaar

Leiders en bestuurders van scholen en overige onderwijsinstellingen maken zich ernstige zorgen over het onderwijs dit schooljaar. Onder andere over het borgen van de richtlijnen vanuit de overheid, een toenemend verschil tussen leerlingen en de inzetbaarheid van voldoende personeel. Dit zijn enkele conclusies die getrokken zijn uit de voortzetting van het onderzoek naar de invloed van COVID-19 op het onderwijs.
Lees meer
10-07-2020

5 Tips voor een ontspannen zomervakantie

De werkdruk in het onderwijs ligt hoog, dat weten we allemaal. Je bent docent en dat hoort erbij. Daarom is het belangrijk dat je zelf rust en ontspanning opzoekt. De zomervakantie is een mooi moment om helemaal te ontladen en tot rust te komen. Metafoor Onderwijs geeft jou 5 tips voor een ontspannen zomervakantie.
Lees meer
Metafoor Onderwijs gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.