banner image

Dag van de leraar | Het verhaal van Stijn Aerden

05-10-2018
Shaileen Ho-A-Hing

Van de krant naar de klas

Bent u wel gekwalificeerd genoeg?

Toen ik mijn lerarendiploma had behaald ging ik niet voor de klas, maar belandde ik in de journalistiek. Na 25 jaar was ik klaar met dat gedoe op de redactie. Wat zou het toch prachtig zijn, als ik nu mijn lerarenakte uit 1992 Nederlands/geschiedenis kon verzilveren. Wat zouden middelbare scholen om me vechten. Want docenten Nederlands waren overal nodig. Maar zo rond mijn dertigste standaardafwijziging belde ik er maar eens achteraan. ‘Er is in vijfentwintig jaar wel het een en ander in het onderwijs veranderd, meneer Aerden. Weet u zeker dat u voldoende gekwalificeerd bent?’, zei de stem aan de andere kant van de lijn. Ja, dat begon ik mezelf ook steeds meer af te vragen.

Trage leerlingen zijn uitstekende docenten

Ik was zelf altijd een zeer beroerde scholier. Of in ieder geval een trage. Het duurde bij mij altijd even voordat het kwartje viel. Ik moest dingen eerst voor me zien, ik moest er zelf beelden bij bedenken. Vanuit dat oogpunt maakt een trage leerling een uitstekende leraar. Je kunt je verplaatsen in degene tegenover je. Docenten die vroeger zelf alles in een wip begrepen, zijn ongeduldiger, springen over alles heen, snijden bochten af en veronderstellen zaken bekend die dat helemaal niet zijn. Nee, de kneusjes moet je hebben, kneusjes zoals ik. Ik ga langzaam, zoek beelden, laat de leerlingen beelden zoeken.

De manier waarop

De aanhouder wint. En wat er in 25 jaar verandert in het onderwijs is ook maar relatief. Hoe wakker je het vuur aan in vijfentwintig leerlingen? En hoe laat je ze alle vijfentwintig, stuk voor stuk, weten dat ze ertoe doen. Dat is wat je probeert. De knop van het digibord vind je wel. Op school - ik geef les aan leerlingen met een autistische stoornis - leer ik om gestructureerd te werken, anders ontploffen mijn leerlingen. En ik probeer wat iedereen probeert die het onderwijs mooi vindt: het met vuur en passie te doen . ‘Ach, zo leren we van elkaar,’ zei een van mijn leerlingen letterlijk vorige week tegen me. Dat maakt de lange werkdagen toch mooie werkdagen. Daar doe ik het voor!

Wil je weten waarom andere collega's docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Anneloes Meijer, Belinda Kroes en Robert van Weldam. En hier kun je ervaringen bekijken van docenten die vertellen over hun start in het onderwijs.

 

Zorgen over het lerarentekort?


Leraren zijn er genoeg, ze staan alleen niet voor de klas. Meer weten? Lees het blog.

LERARENTEKORT BESTAAT NIET

Nieuws & Blogs

27-11-2023

Effectieve feedback in het onderwijs: een overzicht

Feedback in het onderwijs is krachtig, maar niet alle feedback is even effectief. Onderzoek toont aan dat de manier, timing en vorm van feedback van invloed zijn op het leerproces van leerlingen. In dit blog lees je meer over verschillende soorten van feedback en de meest effectieve plaats van feedback in het leerproces. Hoe kun jij jouw feedbackskills verbeteren?
Lees meer
06-11-2023

Meester Raj staat stevig aan de start

In de bruisende gangen van mboRijnland komt een frisse wind waaien. Raj Nanda heeft zijn intrede gedaan en brengt een golf van energie en innovatie met zich mee. In dit blog nemen we je mee in het verhaal van deze inspirerende ‘nieuwkomer’. Een man die beweging brengt in het onderwijs. Dit doet hij met passie, enthousiasme en een vernieuwende aanpak. Ontdek hoe Raj zijn eerste weken heeft beleefd.
Lees meer
01-11-2023

Economieonderwijs schreeuwt om vernieuwing

Het economieonderwijs loopt 30 jaar achter op ontwikkelingen in maatschappij en wetenschap. Dat zegt professor Lans Bovenberg. Eerder dit jaar ging hij met emeritaat. Ter gelegenheid van de ‘Week van het Economieonderwijs’ (20 - 24 november 2023), komen we in dit artikel terug op zijn analyse en de methode die hij ontwikkelde voor modern economieonderwijs.
Lees meer