MENU
Bel gerust
0320 22 99 49

 

Dag van de leraar | Het verhaal van Stijn Aerden

Shaileen Ho-A-Hing 5-10-2018 10:05
Categorieën: MBO Onderwijs, VO Onderwijs



Van de krant naar de klas

Bent u wel gekwalificeerd genoeg?
Toen ik mijn lerarendiploma had behaald ging ik niet voor de klas, maar belandde ik in de journalistiek. Na 25 jaar was ik klaar met dat gedoe op de redactie. Wat zou het toch prachtig zijn, als ik nu mijn lerarenakte uit 1992 Nederlands/geschiedenis kon verzilveren. Wat zouden middelbare scholen om me vechten. Want docenten Nederlands waren overal nodig. Maar zo rond mijn dertigste standaardafwijziging belde ik er maar eens achteraan. ‘Er is in vijfentwintig jaar wel het een en ander in het onderwijs veranderd, meneer Aerden. Weet u zeker dat u voldoende gekwalificeerd bent?’, zei de stem aan de andere kant van de lijn. Ja, dat begon ik mezelf ook steeds meer af te vragen.



Trage leerlingen zijn uitstekende docenten
Ik was zelf altijd een zeer beroerde scholier. Of in ieder geval een trage. Het duurde bij mij altijd even voordat het kwartje viel. Ik moest dingen eerst voor me zien, ik moest er zelf beelden bij bedenken. Vanuit dat oogpunt maakt een trage leerling een uitstekende leraar. Je kunt je verplaatsen in degene tegenover je. Docenten die vroeger zelf alles in een wip begrepen, zijn ongeduldiger, springen over alles heen, snijden bochten af en veronderstellen zaken bekend die dat helemaal niet zijn. Nee, de kneusjes moet je hebben, kneusjes zoals ik. Ik ga langzaam, zoek beelden, laat de leerlingen beelden zoeken.



De manier waarop
De aanhouder wint. En wat er in 25 jaar verandert in het onderwijs is ook maar relatief. Hoe wakker je het vuur aan in vijfentwintig leerlingen? En hoe laat je ze alle vijfentwintig, stuk voor stuk, weten dat ze ertoe doen. Dat is wat je probeert. De knop van het digibord vind je wel. Op school - ik geef les aan leerlingen met een autistische stoornis - leer ik om gestructureerd te werken, anders ontploffen mijn leerlingen. En ik probeer wat iedereen probeert die het onderwijs mooi vindt: het met vuur en passie te doen. ‘Ach, zo leren we van elkaar,’ zei een van mijn leerlingen letterlijk vorige week tegen me. Dat maakt de lange werkdagen toch mooie werkdagen. Daar doe ik het voor!



Wil je weten waarom andere collega's docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Anneloes Meijer, Belinda Kroes en Robert van Weldam.

Reageer