Houd balans tussen werk en privé: Deel 3

22-10-2021

Een goede balans tussen werk en privé zorgt er niet alleen voor dat jij lekkerder in je vel zit, maar je zal merken dat je ook ook beter presteert op het werk en meer geniet van de vrije tijd die je hebt. Vorige week plaatsten wij deel 2 van onze serie blogs online. Hierin stonden rust in je agenda, een goede balans tussen in- en ontspanning en een betere verhouding met jouw smartphone centraal. In deze blog delen wij wederom tips die hierop aansluiten. 

Heb je de vorige delen van deze serie nog niet gelezen? Lees hier deel 1 en deel 2 van de blogs. 

Een goede balans tussen in- en ontspanning

In de vorige blog las je het al: kies zoveel mogelijk voor een vorm van ontspanning waar er geen beeldscherm aan te pas komt. Heb je altijd al sportief bezig willen zijn? Begin dan met sporten. Begin met wandelen als je jouw sportiviteit rustig wil opbouwen. Sport je al veel? Probeer dan drie keer in de week een sport te beoefenen. Heb je het druk? Probeer dan juist vaker te sporten! Plan het in je agenda, zo sla je minder vaak over. Sporten en bewegen helpt niet alleen voor de kilo’s maar is ook goed voor het brein. Bekijk deze video van Prof. dr. Erik Scherder over bewegen en het brein. Lees je liever een goed boek? Maak dan een lijst met boeken en probeer ze allemaal te lezen. Heb je geen inspiratie? Zoek dan een krant of tijdschrift met een boekenbijlage. Vind een boek dat jouw aandacht trekt en start met lezen. 


Verbeter de verhouding met jouw smartphone

In de vorige blog gaven we al een aantal tips om het telefoongebruik te minderen.  Denk bijvoorbeeld aan het uitzetten van de meldingen van je apps of leg jouw mobiel voor het slapen in een andere kamer neer. Er zijn meerdere manieren om het telefoongebruik te minderen. Zo zijn er instellingen om het telefoongebruik per dag te beperken. Er is bijvoorbeeld een mogelijkheid om te meten hoeveel tijd je spendeert op bepaalde apps. Doordat je het registreert, ben je je ervan bewust. Dit zorgt voor motivatie om het gebruik te minderen.  Heb je moeite met slapen? Zet je telefoon in de avond op nachtstand. De blauwe tinten op je scherm verdwijnen dan. Het is gebleken dat deze tinten je wakker houden. Het is mogelijk om dit volgens een vast patroon in te stellen op jouw smartphone. Ook kan je automatisch ‘niet storen’ laten instellen door je telefoon. Meldingen worden tijdens deze instelling stilgehouden. Stel dit bijvoorbeeld in van 22.00 tot 07.00 uur om tijdens deze uren niet afgeleid te worden door je telefoon. Een betere nachtrust zorgt ervoor dat jij de volgende dag met frisse energie kan starten. Presteren op werk wordt een stuk makkelijker. 

Balans tussen werk en privé is een manier van leven

Geniet regelmatig van alles wat je hebt bereikt in het leven; vier je successen. Leef iets meer in het nu. Geniet van de mensen om je heen en heb oog voor het landschap om je heen. Merk je dat dit moeite kost? Probeer dan wat vaker tijd in de natuur door te brengen. De natuur brengt je hoofd en lichaam tot rust. Elke dag 20 minuten in de natuur spenderen heeft een positieve invloed op jouw stressniveau. In dit artikel lees je hoe twintig minuten in de natuur het niveau van stresshormonen verlaagt.  

De laatste tip van deze week; doe drie keer per dag een ademhalingsoefening. Tel hoe vaak je ademt per minuut. Is het aantal ademhalingen tussen de zes en negen keer dan is alles prima in orde. Je bent dan relaxed. Adem je tien tot vijftien keer? Doe de oefening dan nog een eens en probeer onder de negen te komen. Adem je vaker dan vijftien keer? Dan is het tijd om serieus te ontspannen. Veel en snel ademen betekent dat je niveau van stress in je lichaam te hoog is.

Probeer bovenstaande tips de komende week toe te passen. Merk je dat dit jou veel moeite kost? Houd dan het eindresultaat in gedachten: een betere balans tussen werk en privé. Je zal zien dat jij lekkerder in je vel gaat zitten en jouw prestaties op de werkvloer een flinke boost krijgen. Volgende week plaatsen wij het laatste deel van deze serie online. Houd de website in de gaten!


 

Nieuws & Blogs

03-12-2021

Oud en nieuw Blog: Oudejaarsavond

De feestdagen komen er weer aan en dat betekent dat ook de Metafoor Merry Quizmas eraan komt. Dit jaar is het thema ‘oud en nieuw’. Om jou alvast voor te bereiden plaatsen wij de komende weken een aantal blogs die gaan over de jaarwisseling. Door het lezen van deze blogs doe je kennis op die misschien wel van pas komt tijdens de Metafoor Merry Quizmas! Heb jij je al aangemeld voor de Metafoor Merry Quizmas?
Lees meer
04-11-2021

Maand van de student: Anekdote docent Miranda

In de maand november zetten wij studenten extra in het zonnetje. 17 November is namelijk de dag van de student. Drie dagen later, op 20 november, is het de Dag van het Recht op Onderwijs. Vandaar dat wij jullie graag meenemen in wat docenten zoal meemaken en plaatsen wij deze maand anekdotes geschreven door onze docenten op onze website. Wij laten vooral zien hoe leuk en uitdagend het onderwijs is! Verschillende docenten hebben een stukje geschreven over een student of klas die zij niet snel zullen vergeten. Miranda is daar één van. Je leest het stuk van Miranda hieronder.
Lees meer
29-10-2021

Houd balans tussen werk en privé: Deel 4

We eindigden de laatste blog met een ademhalingsoefening. Voor het gemak herhalen we deze oefening nog een keer. Probeer deze oefening drie keer per dag te herhalen. Tel hoe vaak je ademt per minuut. Als je tussen de zes en negen keer ademt is alles in orde en ben je relaxed. Ligt het aantal ademhalingen tussen de tien en vijftien keer? Doe dan de oefening opnieuw en probeer onder de negen te komen. Als het aantal ademhalingen boven de vijftien keer ligt is het tijd om serieus te gaan ontspannen. Onthoud: veel en snel ademen is een indicator voor te hoge niveaus van stress in je lichaam.
Lees meer
Metafoor Onderwijs gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.