banner image

Ondersteun jouw online lessen met deze tools en apps | Deel 4

21-01-2021
Peter Schwank

Ook al is het einde van de coronacrisis in zicht, scholen blijven voorlopig nog dicht. Het ontbreken van klassikale lessen heeft een flinke impact op het onderwijs. Om de kwaliteit van lessen te blijven waarborgen, hebben docenten zich razendsnel aangepast aan verschillende vormen van online- en hybride onderwijs. In sneltreinvaart ontwikkelde zij zich van offline naar online experts en sommige zelfs van docent naar YouTube-ster! 

Als je al langer onze website in de gaten houdt dan ben je vast bekend met deze serie blogs. Regelmatig worden wij door onze docenten getipt over nuttige apps en tools. Omdat wij het belangrijk vinden om gezamenlijk sterk te staan voor het onderwijs, delen wij deze tips graag met jullie:

Trello

Vind jij het belangrijk dat jouw studenten en leerlingen effectief blijven samenwerken? Dan is Trello een absolute aanrader! Deze website en app is gebaseerd op een eenvoudig principe: kolommen met digitale post-its. Trello is vandaar erg gebruiksvriendelijk en kan eenvoudig ingezet worden als takenlijst of platform om materiaal zoals huiswerk in te leveren.

Schoolwerk-app

Bij veel scholen worden ze al enkele jaren intensief gebruikt: iPads. De Schoolwerk-app helpt docenten en leerlingen alle mogelijkheden van de iPad te benutten. Docenten kunnen op eenvoudige wijze opdrachten uitzetten en innemen, de voortgang van studenten volgen en in real time één-op-één met hen samenwerken. Ook voor studenten is de app erg handig. Lesstof en opdrachten verschijnen automatisch en zijn gesorteerd op inleverdatum en vakgebied.

MindMaster

Op afstand is het vaak lastig om degelijk te brainstormen. Tenzij je MindMaster gebruikt. Met deze tool is het gemakkelijk om op afstand een brainstorm of mindmap te maken. MindMaster is een online pagina waar iedereen die ingelogd is tegelijkertijd aantekeningen kan maken en post-its kan plakken. Door dit te combineren met audio opties en chatfuncties voelt het gebruik van deze tool als een echte brainstorm sessie.

Vialogues

Docenten maken steeds meer gebruik van zwoel zelfgemaakte of eveneens bestaande video’s voor hun lessen. Vooral met de lockdown heeft het gebruik van video’s veel voordelen. Het heeft daarentegen ook één belangrijk nadeel: het ontbreken van interactie. Vialogues maakt dit echter wel mogelijk. Je selecteert simpelweg een video van YouTube of Vimeo waaraan je op zelfgekozen tijden vragen of opmerkingen plaatst. Deze zijn te zien naast de video in beeld waardoor iedereen in klas ze mee krijgt en er op kan reageren. 

Adalo

Zijn de bovengenoemde apps interessant maar niet precies wat je zoekt? Zoek je naar een tool die perfect aansluit op jouw lessen? Dan zit er maar één ding op: zelf een app ontwerpen. Het klinkt waarschijnlijk moeilijk maar met Adalo is dat zeker niet het geval. Zodra je de basis van deze tool begrijpt, ontwerp je binnen de kortste keren jouw eigen custom apps!

Meer apps en tools

Ben je geïnspireerd om deze apps en tools nog intensiever in te zetten? Bekijk dan vooral ook de eerdere delen in deze serie: deel 1, deel 2 en deel 3
 

Nieuws & Blogs

07-12-2022

Pedagoog John Hattie weet hoe leren beter gaat

Pedagoog John Hattie focust, anders dan Biesta, vooral op leeropbrengsten. Hoe kunnen leerlingen op school beter presteren?
Lees meer
14-11-2022

Wat is goed onderwijs volgens pedagoog Biesta?

Volgens pedagoog Gert Biesta is een school te vaak een ‘leerfabriek’. Het onderwijs draait op voor ambities van economen , politici en ouders.
Lees meer
07-11-2022

Philip Kohnstamm was zijn tijd ver vooruit

Wie was Philip Kohnstamm? Hij was de eerste hoogleraar pedagogiek in Nederland, geïnspireerd door Daltononderwijs.
Lees meer