banner image

Funbruari Blog 1: Voorlezen is voor alle leeftijden

03-02-2022
Valentijn Brandt

Lezen, voorlezen en voorgelezen worden is leuk en belangrijk. Helaas lezen Nederlandse kinderen minder goed dan kinderen in andere landen. Een manier om daar aan te werken is voorlezen. Van 26 januari tot en met 5 februari 2022 zijn de Nationale Voorleesdagen. Wist je dat ook steeds meer volwassenen elkaar voorlezen?

Voorlezen is behalve leuk ook nuttig

Voorlezen is verhalen vertellen

Voorgelezen worden is heerlijk. Je hoeft niets te doen (of te denken). Je kunt je ontspannen laten meevoeren met het verhaal. Zelf voorlezen kan ook fijn zijn. Het kost misschien wat meer energie dan luisteren, maar je krijgt alle aandacht. Met je intonatie kun je het verhaal levendig vertellen. Dan merkt heus niemand het, als jij een voorleesfoutje maakt. Voorleestips voor VO vind je hier. Tips voor interactief voorlezen in het VO vind je hier.

Verhalen maken theorieën praktisch

Verhalen zijn krachtige informatiedragers. Theorie blijft voor leerlingen (te) vaak niet meer dan theorie. Als je de theorie kunt ophangen aan een verhaal of herkenbaar voorbeeld blijft het beter hangen bij leerlingen. “Niets zo praktisch als een goede theorie” is een uitspraak van Kurt Lewin. Met een toegankelijk en treffend verhaal geef je leerlingen ‘toegang’ tot de theorie.

Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling

Mensen zijn geboren als verhalenvertellers

Het maakt niet uit wie jouw voorouders precies zijn. Een ding is zeker: een aantal van hen zat ooit bij een kampvuur en luisterde naar het verhaal van een van hen. Voor de oermens was het van levensbelang. Velen van ons doen dat nu nog graag. Niet raar dus. Want nog voor we konden lezen en schrijven - werden ervaringen, ideeën en informatie doorgegeven via het vertellen van verhalen. 

Niets boeit meer (en leert beter!) dan een leraar met sterke verhalen

Heb jij ooit zo’n leraar gehad? Zo’n leraar die geweldige verhalen voorlas. Jongeren van 15 jaar die op jonge leeftijd werden voorgelezen ontwikkelen een hoger niveau van begrijpend lezen dan jongeren bij wie dat niet gebeurde. Voorlezen geeft dus niet alleen een goed gevoel. Nee, de bijdrage aan de ontwikkeling van jonge mensen is wetenschappelijk vastgesteld.

Voorlezen is ‘quality time’

Voorlezen werkt voor kinderen, pubers en volwassenen

Wist je dat bij dierenasiels kinderen welkom zijn om katten voor te lezen? Ook volwassenen ontdekken de kracht van voorlezen. Sommige mensen gebruiken voorlezen via voicemail op momenten dat ze niet bij elkaar kunnen zijn. En juist ook in de laatste fase van het leven heeft voorlezen grote betekenis. In de klas voorlezen is voor veel pubers spannend om te doen. Het is een aangename manier om contact met elkaar te hebben, maar het is wel nodig om eerst een veilige context te scheppen.

Voorlezen is leuk en spannend

Voor plezier en voor de ontwikkeling van begrijpend lezen. Voorlezen en voorgelezen worden draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de kennis van de wereld. Dat zijn goede redenen om (elkaar) voor te lezen. Het is een grote oefening in het plaatsen en hanteren van emoties. Onbewust absorberen leerlingen de context van de wereld. En voelen de leerlingen/studenten zich veilig om te beginnen? Je kunt het voorlezen in een spelvorm gieten.

OPDRACHT
Een stem die een beetje varieert is fijn om naar te luisteren. Laat leerlingen dit filmpje bekijken. Natuurlijk mag dit leiden tot de slappe lach, want het is ‘funbruari’!

VRAGEN OM TE GEBRUIKEN IN DE LES

  • Welke variaties kende je al van voorgelezen worden?
  • Op welke manieren kun jij variëren met je stem?
  • Welke variatie gebruik je graag?

Benieuwd naar het volgende blog in deze serie? Lees hier: Funfebruari blog 2: Omdenken helpt het onderwijs

Volg ons op LinkedIn, Facebook of Instagram. Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Nieuws & Blogs

01-02-2023

Vergrijzing vergt flexibiliteit in het onderwijs

Dit is de tweede van vier artikelen over werk. In deze reeks gaat het over allerlei factoren die nu en in de toekomst van invloed zijn op de betekenis van werk.
Lees meer
13-01-2023

Werk, werkgeluk en zingeving voor het onderwijs

Hoe denken we over werk? Wat vergt werk van ons? Hoe verandert werk? Hoe veranderen de context en de arbeidsvoorwaarden? En hoe voelt dat?
Lees meer
28-11-2022

Paul A. Kirschner helpt scholen onzin te vermijden

Onderwijspsycholoog Paul A. Kirschner weerlegt broodjes-aap. In het boek Jongens zijn slimmer dan meisjes bespreekt hij 35 onderwijsmythes.
Lees meer