banner image

Dag van de leraar | Het verhaal van Belinda Kroes

05-10-2018
Shaileen Ho-A-Hing

"Als de ene deur dicht gaat, gaat de andere open", Belinda Kroes 

Met klotsende oksels voor de klas

Als iemand mij dertig jaar geleden had gezegd dat ik docent zou worden, dan had ik gezegd: ja doei, ben je toe om afgevoerd te worden door de mannen in lange witte jassen?! Ik ben begonnen als secretaresse. Begin 2000 stapte ik over naar het hoger onderwijs. Niet als docent maar als secretaresse. Mijn locatiemanager was hard op zoek naar een docent Engels. Ik was op dat moment bezig met een vertaalopleiding, waarmee ik bijna klaar was. Ik zei: ‘dat wil ik best doen’ en dat mocht. Met klotsende oksels en een grote pot koffie ging ik aan de slag met het materiaal. Het beviel van beide kanten goed dus die vacature docent Engels is nooit meer uitgezet!

Mannenbolwerk

Ik heb iets met werken in een mannenwereld. Toen ik nog in het bedrijfsleven zat, werkte ik al met mannen. En in het hbo werkte ik onder andere voor de opleidingen scheepsbouwkunde en ict en nu werk ik in het mbo voor de opleiding logistiek. Ik vind het leuk om met jongens te werken, dat is heel anders dan met meisjes. Het contact met studenten vind ik ontzettend leuk. Dat klinkt misschien suf, maar dat is echt zo. Ik hou van mijn studenten, al kan ik ze af en toe achter het behang plakken. Studenten proberen altijd te kijken hoe ver ze kunnen komen. Dat houd je scherp.

Typisch het onderwijs

Als je een hekel hebt aan herhaling of jongeren dan moet je zeker geen docent worden. Je moet echt passie hebben voor je vak. Als je dagelijks blij en enthousiast kunt vertellen over je vak dan kun je studenten ook overtuigen.  Ik probeer altijd om stof op verschillende manieren over te brengen. Ik bedacht in het verleden vaak creatieve modules. Maar dan is het geld op of veranderen de kaders en dan heeft een mooi project weer een vroege dood gestorven. Dat is typisch het onderwijs! Ondanks dat geniet ik van mijn werk en kan ik de liefde voor de taal dagelijks overbrengen. Daar word ik blij van!

Wil je weten waarom andere collega's docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Anneloes Meijer, Stijn Aerden en Robert van Weldam. En hier kun je ervaringen bekijken van docenten die vertellen over hun start in het onderwijs.

 

Zorgen over het lerarentekort?


Leraren zijn er genoeg, ze staan alleen niet voor de klas. Meer weten? Lees het blog.

LERARENTEKORT BESTAAT NIET

Nieuws & Blogs

17-03-2023

Waarom groeit het aantal ZZP’ers in onderwijs en zorg?

Het aantal flexwerkers in Nederland groeit te onstuimig, zo klinkt het al jaren onder politici, vakbonden en beleidsadviseurs – schrijft NRC Handelsblad op 3 maart in het artikel ‘De ZZP’er heeft het voor het zeggen in de zorg en onderwijs’. Van die flexwerkers, waartoe bijvoorbeeld ook uitzendkrachten behoren, is een groeiend deel actief als zelfstandige. Nergens in de EU groeit het aantal ZZP’ers zo hard als in Nederland. Benieuwd waarom?
Lees meer
10-03-2023

Lerarentekort bestaat niet, wel een mismatch

Heel veel leraren staan niet voor de klas. Veel mensen met een lesbevoegdheid, staan liever niet voor de klas. Tegelijkertijd zitten leraren die graag voor de klas staan, te vaak en te lang achter de computer voor administratief werk, dat wettelijk niet vereist is. En werken veel leraren liever parttime dan fulltime. Want vanwege een gebrek aan docentgerichte digitalisering, moet het ontwikkelen en nakijken van toetsen vaak nog op papier gebeuren. Dit leidt tot (een cultuur van) onbetaald en ongewenst overwerken. Mogelijk de grootste oorzaak van het lerarentekort.
Lees meer
28-02-2023

Verbinding is de basis van goed onderwijs

Deze blog gaat over verbinding en is de afsluiting van onze funbruari reeks. Verbinding is de basis van goed onderwijs. Zonder contact kom je nergens. Verbinding met jezelf is belangrijk om goed contact met een ander te krijgen. Een energizer kan helpen om contact met jezelf te krijgen.
Lees meer