MENU
Bel gerust
0320 22 99 49

 

Dag van de leraar | Het verhaal van Belinda Kroes

Shaileen Ho-A-Hing 5-10-2018 10:07
Categorieën: MBO Onderwijs, VO Onderwijs


"Als de ene deur dicht gaat, gaat de andere open", Belinda Kroes 


Met klotsende oksels voor de klas
Als iemand mij dertig jaar geleden had gezegd dat ik docent zou worden, dan had ik gezegd: ja doei, ben je toe om afgevoerd te worden door de mannen in lange witte jassen?! Ik ben begonnen als secretaresse. Begin 2000 stapte ik over naar het hoger onderwijs. Niet als docent maar als secretaresse. Mijn locatiemanager was hard op zoek naar een docent Engels. Ik was op dat moment bezig met een vertaalopleiding, waarmee ik bijna klaar was. Ik zei: ‘dat wil ik best doen’ en dat mocht. Met klotsende oksels en een grote pot koffie ging ik aan de slag met het materiaal. Het beviel van beide kanten goed dus die vacature docent Engels is nooit meer uitgezet!


Mannenbolwerk
Ik heb iets met werken in een mannenwereld. Toen ik nog in het bedrijfsleven zat, werkte ik al met mannen. En in het hbo werkte ik onder andere voor de opleidingen scheepsbouwkunde en ict en nu werk ik in het mbo voor de opleiding logistiek. Ik vind het leuk om met jongens te werken, dat is heel anders dan met meisjes. Het contact met studenten vind ik ontzettend leuk. Dat klinkt misschien suf, maar dat is echt zo. Ik hou van mijn studenten, al kan ik ze af en toe achter het behang plakken. Studenten proberen altijd te kijken hoe ver ze kunnen komen. Dat houd je scherp.


Typisch het onderwijs
Als je een hekel hebt aan herhaling of jongeren dan moet je zeker geen docent worden. Je moet echt passie hebben voor je vak. Als je dagelijks blij en enthousiast kunt vertellen over je vak dan kun je studenten ook overtuigen. Ik probeer altijd om stof op verschillende manieren over te brengen. Ik bedacht in het verleden vaak creatieve modules. Maar dan is het geld op of veranderen de kaders en dan heeft een mooi project weer een vroege dood gestorven. Dat is typisch het onderwijs! Ondanks dat geniet ik van mijn werk en kan ik de liefde voor de taal dagelijks overbrengen. Daar word ik blij van!



Wil je weten waarom andere collega's docent zijn geworden? Lees ook de verhalen van Anneloes Meijer, Stijn Aerden en Robert van Weldam.

Reageer