banner image

Terug naar lesgeven voor de klas

17-06-2020
Sanne Lommen

Afgelopen week is er massaal gestemd op onze stelling: “We zijn van in de klas naar online en op afstand gaan lesgeven. Wil je hier aan vasthouden of zou je terug willen naar de oude situatie?” Het merendeel, 75 % gaf aan graag terug te willen naar de oude situatie en 25% gaf aan deze situatie te willen vasthouden.

Lesgeven voor de klas

We zien dat offline lesgeven; oftewel lesgeven voor de klas nog steeds populair is onder docenten. Docenten geven aan dat ze het een veiligere manier van lesgeven vinden. Maar wat zijn nou de voordelen van lesgeven voor de klas? Je leest ze hier. 

Voordeel 1: Controle over de les

Je hebt zelf meer controle over de les wanneer je gebruik maakt van offline leermiddelen. Zo ben je niet afhankelijk van digitale middelen en wifi gebruik. Ook bepaal je zelf hoe de les verloopt. De werkzaamheden bevinden zich in de klas, je ziet dus meteen waar de leerlingen mee bezig zijn. Dit geeft veel rust.

Voordeel 2: Minder kans op afleiding

Bij offline lesgeven zie je meteen waar de leerlingen mee bezig zijn. Je kunt ze aanspreken op hun gedrag en je grijpt in waar nodig. Online leren vergt veel discipline van de leerlingen. Ook liggen social media zoals YouTube, WhatsApp en Facebook op de loer. Je hebt hier geen controle over. 

Voordeel 3: Lezen vanaf papier leert beter

Uit onderzoek blijkt dat onze hersenen informatie beter verwerken en opslaan als we vanaf papier lezen. Lezen vanaf een scherm gaat wel sneller, maar bij verdiepende vragen is het tekstbegrip bij teksten op papier significant beter. Hoe moeilijker de tekst, hoe meer concentratie voor het begrip van de tekst is vereist. Op papier gaat dit veel makkelijker. 

Het verschilt natuurlijk ook per persoon wat beter werkt. De ene leerling is gedisciplineerder dan de ander. Ook speelt het lesmateriaal een rol en het niveau van de leerlingen. Andere dingen om op te letten zijn de dingen, die volgens pedagoog John Hattie de grootste leeropbrengst opleveren.

Geef jij toch liever online les? Dan vind je hier de voordelen van online lesgeven. Zoek je nog leuke tools die je hiervoor kan gebruiken? Ondersteun dan jouw online lessen met deze tools en apps deel 1 en deel 2.

 

Wil jij het graag anders in jouw werk?
 

Open voor ver­an­de­ring? Me­ta­foor On­der­wijs be­grijpt waarom en denkt graag met jou mee.

HOE WIJ WERKEN

 

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn, Facebook of Instagram.


Of schrijf je in voor..

ONZE NIEUWSBRIEF

Nieuws & Blogs

27-11-2023

Effectieve feedback in het onderwijs: een overzicht

Feedback in het onderwijs is krachtig, maar niet alle feedback is even effectief. Onderzoek toont aan dat de manier, timing en vorm van feedback van invloed zijn op het leerproces van leerlingen. In dit blog lees je meer over verschillende soorten van feedback en de meest effectieve plaats van feedback in het leerproces. Hoe kun jij jouw feedbackskills verbeteren?
Lees meer
06-11-2023

Meester Raj staat stevig aan de start

In de bruisende gangen van mboRijnland komt een frisse wind waaien. Raj Nanda heeft zijn intrede gedaan en brengt een golf van energie en innovatie met zich mee. In dit blog nemen we je mee in het verhaal van deze inspirerende ‘nieuwkomer’. Een man die beweging brengt in het onderwijs. Dit doet hij met passie, enthousiasme en een vernieuwende aanpak. Ontdek hoe Raj zijn eerste weken heeft beleefd.
Lees meer
01-11-2023

Economieonderwijs schreeuwt om vernieuwing

Het economieonderwijs loopt 30 jaar achter op ontwikkelingen in maatschappij en wetenschap. Dat zegt professor Lans Bovenberg. Eerder dit jaar ging hij met emeritaat. Ter gelegenheid van de ‘Week van het Economieonderwijs’ (20 - 24 november 2023), komen we in dit artikel terug op zijn analyse en de methode die hij ontwikkelde voor modern economieonderwijs.
Lees meer