Blog

Stop met pingpongen: haal meer uit je vragen in de klas

docent, studenten, vragen, interactie
Door: Patricia van Slobbe | Gepubliceerd op: 13-11-2025

Je stelt een vraag. Stilte. Of erger: altijd dezelfde drie leerlingen die reageren. Herkenbaar? Gisteren zag ik het weer op een school. De docent-pingpong in volle glorie: vraag – antwoord – “goed zo” – volgende vraag. De bal kaatst tussen docent en één leerling. De rest? Die kijkt toe. We doen het allemaal. Maar daardoor mis je zoveel.

De 3-seconden regel die alles verandert

Wist je dat we gemiddeld maar 1,5 seconde wachten na een vraag? Probeer eens tot drie te tellen. Voelt als een eeuwigheid, maar kijk wat er gebeurt. En de echte truc? Wacht óók na een antwoord. Niet meteen evalueren. Even stil. Plots reageren leerlingen op elkaar in plaats van op jou.

“Ik weet het niet” bestaat niet meer

Leerling zegt “ik weet het niet”? Prima, maar we zijn nog niet klaar. Geef een hint, laat een klasgenoot helpen, maar eindig altijd bij die eerste leerling. Zo zeg je: “Ik geloof in je en ik laat je niet vallen.”

Check je hele klas in 2 minuten

Stel één slimme controlevraag en laat iedereen tegelijk antwoorden met mini-whiteboards. Binnen twee minuten weet je waar de hele klas staat, niet alleen die drie handopstekers.

Meer weten? Meld je aan voor de december webinar

Dit zijn maar drie van de technieken die het gesprek in je klas voorgoed veranderen. Op 1 december 2025 duiken we hier dieper in tijdens ons webinar “Slimme vragen stellen”. In deze sessie duiken we de diepte in over de didactische waarde van vragen in de klas. Met concrete voorbeelden, oefeningen en andere technieken die ik hier nog niet verklap. Schrijf je zo snel mogelijk in voor deze online sessie.

Want van leren je vak maken betekent: blijven experimenteren. Kleine stapjes, grote impact. Welke techniek ga jij in jouw nieuwe les uitproberen?

Patricia van Slobbe
Auteur
Patricia is een voormalig docent Engels en een eeuwige docent in hart en nieren. Ze is al meer dan 10 jaar actief als trainer, coach en onderwijsadviseur, gespecialiseerd in didactische excellentie. Ze is medeoprichter van OnderwijsArena, een levendig platform voor docenten die van leren hun vak hebben gemaakt en die weten dat lesgeven een ambacht is: je bent nooit uitgeleerd. Ze is co-auteur van twee succesvolle boeken over effectief leren met ICT en heeft onlangs een internationale online cursus gelanceerd voor docenten wereldwijd die meer willen doen met onderwijstechnologie in hun klaslokaal zonder eindeloze 'App Safari's'.
Metafoor onderwijs footer logo
Metafoor onderwijs footer logo

✉ Nieuwsbrief

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken:
Passende vacatures
Toegang tot webinars
Blogs en onderwijsnieuws
Regelmatig leuke winacties

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

We wijzen je op onze privacyverklaring.