
“Iedereen oordeelt. Maar je kunt kiezen wat je ermee doet.”
Voormalig mbo-docent Joske Kuut vertelt hoe je met een mildere blik naar je studenten leert kijken.
Lees meer
Hoe creëer je een les waarin leerlingen niet alleen kennis opdoen, maar zich ook actief betrokken en verantwoordelijk voelen voor hun eigen leren? De sleutel tot effectief leren ligt in het realiseren van een activerend leerklimaat, waarin de docent als regisseur een essentiële rol speelt. Dit ‘werken-met’-leerklimaat zorgt voor de betrokkenheid van de leerlingen en versterkt hun verantwoordelijkheidsgevoel voor het leerproces. In deze blog geven we handvatten hoe je zorgt voor een activerend leerklimaat.
Er zijn acht sleutelbegrippen belangrijk om voor een positief en activerend leerklimaat te zorgen:
Door gericht aan de slag te gaan met deze acht sleutelbegrippen creëer je een omgeving waarin leerlingen zich betrokken voelen, hun talenten kunnen ontwikkelen en gemotiveerd raken om actief en betekenisvol te leren. Zo wordt effectief leren een gedeelde verantwoordelijkheid tussen docent en leerling.
Dit is geen makkelijke opgave en precies daarom is lesgeven ook een ambacht: je wordt beter door te blijven oefenen en te ontwikkelen. Op 7 april 2025 organiseren OnderwijsArena en Metafoor Onderwijs een online kennissessie rondom effectief leren met Michel van Ast, mede-auteur van het boek ‘Effectief Leren, de docent als regisseur’.
Voormalig mbo-docent Joske Kuut vertelt hoe je met een mildere blik naar je studenten leert kijken.
Lees meer
Nathalie vond werkgeluk door haar ervaring uit de zorg in te zetten in het onderwijs. Lees hoe zij...
Lees meer